Aktualno

Opaka Jabuka: Mitski vulkanski otok usred Jadrana pod opsadom 1000 jedriličara!

Regata Jabuka vodičkog Jedriličarskog kluba Tijat najveća je, najzahtjevnija...

Zadar na idra: Šest dana manifestacije posvećene očuvanju pomorske baštine

U Zadru je od 21. do 26. listopada održana...

VIŠKA REGATA: Trijumf Stravaganze i posade Nika Kmetovića

Novi veliki uspjeh Dubrovčana Nika Kmetovića i posade njihovog...

IZBOR VANBRODSKOG MOTORA Četverotaktni ili dvotaktni

Od motora se traži odgovarajuća snaga uz što manju potrošnju goriva, nečujan rad, da ne dimi, da ne zagađuju more, da je što laganiji, da je jednostavan za rukovanje, da ga je lako održavati, da nije skup

Svi najpoznatiji proizvođači natječu se da proizvedu upravo takav motor i konkurencija je doista velika. Svi vanbrodski motori su benzinci, dio ih troši mješavinu benzina i ulja, rijetki su dizelaši. Daljnja osnovna razlika je dužina osovine, što ovisi o visini krme čamca. Kratku osovinu traži većina gumenjaka, veći modeli traže dugu osovinu, a rijetka je ekstra-duga osovina. Motori se također razlikuju po mjenjaču. Jednostavniji modeli imaju samo hod naprijed, što znači čim se uključe odmah i krenu, a najveći dio danas ima i mjenjač sa «lerom» i «rikvercom». Paljenje može biti na povlačenje (jednostavni modeli) i elektropokretačem, na dugme ili ključ ili oboje. Broj cilindara može biti od jednog do V6, motor može imati power trim za podešavanje nagiba ili nekoliko položaja za vožnju u pličinama, te za podizanje iz vode, kada nije u pogonu.

Najslabiji modeli predviđeni su za upravljanje isključivo ručkom, na kojoj je i «gas», modelima do 60 konja može se upravljati ručno, ali i daljinskim (kormilom, odnosno volanom), dok se motori jači od 60 konja predviđeni za upravljanje isključivo daljinskim komandama. Sve te karakteristike i razlike utječu na cijenu motora. Osnovna podjela vanbrodskih motora je na četverotaktne i dvotaktne.

Svaki motor, i dvotaktni i četverotaktni, ima četiri dijela rada: usis, kompresija, paljenje, ispuh. Razlika je u broju hodova klipova i okretaja radilice. Četverotaktni motor sve četiri radne operacije obavlja sa četiri hoda klipa (takta) i dva okretaja radilice, a dvotaktni ima dva hoda klipa i jedan okretaj radilice. Četverotaktni postupak prolazi kroz usisne i ispušne ventile na vrhu svakog cilindra, koji se neovisno jedni o drugima otvaraju i zatvaraju. Dvotaktni motori troše mješavinu benzina i ulja (uglavnom 2 do 4 posto ulja), a četverotaktni ne zahtijevaju mješavinu upravo zato što imaju posebni sustav za dovod goriva i zraka u cilindre, i posebni sustav za podmazivanje. Četverotaktni motori rade tiše i mirnije, čistiji su i ekonomičniji – uštede goriva kreću se od 30 pa čak do 45 posto, ali su zato i skuplji. No, danas i dvotaktni motori, zahvaljujući sofisticiranoj tehnologiji, više nisu takvi zagađivači i potrošači, a nisu ni tako bučni kao prije.

Cijena motora također varira pa se treba potruditi i pronaći najbolju varijantu. Tim više što je sada dostupna i ponuda iz zemalja EU. Zato cijene iz donje tabele ne treba uzeti “zdravo za gotovo”.

Vanbrodski-motori tabela cijena po jačini motora za dvotaktne i četverotaktne motore u Hrvatskoj
VANBRODSKI MOTORI: Tabela cijena po jačini motora za dvotaktne i četverotaktne motore u Hrvatskoj (Autor tabele: Mladne Gerovac)

Novo

ACI – ADRIATIC NAUTICAL ACADEMY: Vrhunska škola mora Veljka Barbierija i Cina Riccija

Evo kako je nastala, funkcionirala i rasla Jadranska nautička...

Opaka Jabuka: Mitski vulkanski otok usred Jadrana pod opsadom 1000 jedriličara!

Regata Jabuka vodičkog Jedriličarskog kluba Tijat najveća je, najzahtjevnija...

VIŠKA REGATA: Trijumf Stravaganze i posade Nika Kmetovića

Novi veliki uspjeh Dubrovčana Nika Kmetovića i posade njihovog...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here