Aktualno

U Rijeci održana prva konferencija čuvara pomorske baštine Istre, Kvarnera i Dalmacije

Prva konferencija o očuvanju i interpretaciji pomorske baštine Hrvatske...

Splitski festival jedrenja: Kalendar regata – Boboviška, Mala Mrduja, Mrduja i Viška

U sklopu obilježavanja svoje 100. obljetnice djelovanja Jedriličarski klub...

TINJAN: Sajam pršuta, Prljavo kazalište i Maja Šuput, 18-20.10.2024.

U Tinjanu se od 18. do 20. listopada održava...

BAYESIAN: Tornado kod Sicilije razbio superjahtu Perini Navi s najvišim aluminijskim jarbolom na svijetu

S obzirom da je to bila superjahta, već se spekulira da je u riječ o ljudskom faktoru koji je pridonio tome da se tako snažan i moćan brod pod udarom pijavice samo prevrnuo i potonuo

Rano jutros između 4 i 5 sati jaki tornado potopio je superjahtu na jedra Bayesian, dok je bila na sidru parsto metra od luke Porticello na Siciliji. U vrijeme pisanja ovog teksta, 19. 8. navečer, zna se da je jedna osoba poginula, da je 15-ero ljudi spašeno, te da se još traga za njih šestero. Među spašenima je i jednogodišnja djevojčica koju je majka držala za cijelo vrijeme na rukama iznad vode. Jedna od spašenih putnica Charlotte doktorima je u bolnici Di Cristina u Palermu izjavila: „Bilo je mračno. U vodi nisam mogla imati otvorene oči. Vrištala sam u pomoć, ali oko sebe mogla sam čuti samo vriskove ostalih!“

Ronioci traže nestale

Na brodu je bio i britanski tech tajkun Mike Lyncha sa suprugom i 18-godišnjom kćeri. Supruga je spašena, a za Lynchom i kćeri se još uvijek traga. Lynch je suosnivač britanske softwer kompanije Autonomy, a za poduzetničke uspjehe kraljica ga je odlikovala Ordenom britanskog carstva. U vladi Davida Camerona bio je član vijeća za znanost i tehnologiju. Britanski mediji javljaju da su sinoć na brodu slavili njegovu pobjedu na sudu: u lipnju je oslobođen svih optužbi da je prevario Hewlett Packard kad im je prodavao Autonomy. Bogatstvo s kojim raspolažu Lynch i supruga procjenuje se na 500 milijuna britanskih funti.

Jahta na kojoj su ljetovali potonula je jutros na 49 metara dubine, a trenutno ronioci pokušavaju ući njezin aluminijski trup, tražeći nestale.

Uzaludne signalne rakete

Ostali brodovi na sidrištu ispred Porticella vidjeli su približavanje jake pijavice i zapalili su motore da joj se suprotstave. Sa stradalog broda ispaljena je signalna raketa, a kad su ostali prišli da im pomognu, vidjeli su samo ostatke goleme aluminijske jedrilice kako plutaju. Prema službenom izvješću brod je potonuo oko 5 sati ujutro.

Istragu o okolnostima ove pomorske tragedije vodi ured tužitelja u Termini Imereseu na Siciliji. S obzirom da je to bila superjahta, već se spekulira da je u riječ o ljudskom faktoru koji je pridonio tome da se tako snažan i moćan brod pod udarom pijavice samo prevrnuo i potonuo. Bila je to doista najsuvremenija super jahta. Sagrađena je od dur-aluminija s aluminijskom superstrukturom – dakle od metala kojim se grade nadzvučni avioni, imala je dva snažna dizel motora MTU 8V 2000 M72, od po 965 konjskih snaga. Brzina krstarenja bila joj je 12 čvorova, a maksimalna brzina 15 čvorova i doplovom 3600 nautičkih milja s punim spremnikom od 57.000 litara goriva. S takvim jakim motorima, bez obzira na jedra, mogla se izvući iz svake nevolje.

Tehnološki vrhunski opremljena upravljačka stanica Bayesiana / Izvor: Perini Navi
Tehnološki vrhunski opremljena upravljačka stanica Bayesiana / Izvor: Perini Navi
Bayesian, pogled dolje sa 75 metarskog jarbola / Izvor: Perini Navi
Bayesian, pogled dolje sa 75 metarskog jarbola / Izvor: Perini Navi

Brod koji nije mogao pomoći ni sam sebi

Inače, riječ je o 56-metarskoj super jahti čuvenog talijanskog brodogradilišta jahti Perini Navi. Jahta je porinuta u brodogradilištu u Viareggiu 2008. godine pod imenom Salute. To je posljednja u nizu veoma uspješnih 56-ica s aluminijskim trupom i najvišim aluminijskim jarbolom na svijetu – visokim 75 metara. Taj je brod jedini u seriji opremljen kao sloop – brod s jednim jarbolom. Misterija stradanja tim je veća što je sadašnji vlasnik naziv Salute promijenio u Bayesian, što je naziv teorema za izračun uvjetnih vjerojatnosti, koji se primjenjuje i u vremenskim prognozama za predviđanje vremenskih promjena. A pomorci vjeruju da je jedna od deset stvari koju ne smiješ ama baš nikad napraviti s brodom je i ta – nikada ne mijenjaj brodu ime.

Pijavice i na Jadranu

Proteklih dana Italiju, nakon tjedana velikih vrućina, potresaju oluje s jakim vjetrovima, pljuskovima, poplavama, klizištima i golemim štetama. Pijavice su sve češće u Mediteranu, pa tako i na Jadranu, posebno u srpnju i kolovozu, zbog visokih temperatura mora. Analizom prizemnih i visinskih sinoptičkih karata uočeno je da pijavice najčešće nastaju za vrijeme jugozapadnog strujanja (SW). Državni hidrometeorološki zavod, već nekoliko godina apelira na sve koji plove da jave o pojavi pijavica, odnosno tornada.

Tako je Nautička patrola prije tri godine zapazila četiri istovremene pijavice od Slanog prema zapadu. Te su godine i dva broda stradala od munja – jedan na ulazu u Dubrovnik, drugi na ulazu u Slano. Nedavno su i čarteraši iz Madžarske javili da su također u južnom Jadranu zamalo stradali „od tornada“.

Pijavica kod Mallorce / Izvor: Wikipedia

Novo

U Rijeci održana prva konferencija čuvara pomorske baštine Istre, Kvarnera i Dalmacije

Prva konferencija o očuvanju i interpretaciji pomorske baštine Hrvatske...

Splitski festival jedrenja: Kalendar regata – Boboviška, Mala Mrduja, Mrduja i Viška

U sklopu obilježavanja svoje 100. obljetnice djelovanja Jedriličarski klub...

TINJAN: Sajam pršuta, Prljavo kazalište i Maja Šuput, 18-20.10.2024.

U Tinjanu se od 18. do 20. listopada održava...

ELAFITI – OMILJENO SIDRIŠTE TAJKUNA: Jan Koum sidri kod Lopuda i Šipana, a Abramovič kod Olipe

Elafitsko otočje primamljivo je mjesto za sidrenje tajkuna sa svojim super jahtama. I ovoga ljeta Nautička patrola zatekla je na sidru između Lopuda i...

Tajna zloglasnog rta Punta Planka

Brod srlja kroz olujnu noć. Grčka galija. Niti kompasa, niti karata niti ikakva svjetionika. Samo urlik vjetra i treštanje mora nadomak kopna. Ne pomažu...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here