U subotu 18. siječnja počeo je najveći kopneni nautički sajam u Europi – Boot Dusseldorf. I ovogodišnji Boot prigoda je za brojne premijere jahti i brodica svih vrsta – od modernih jedrilica do održivih pogonskih opcija za motorne čamce, brodice i ekskluzivne velike jahte.
Jedrenju je se kao posebnom sportu i užitku poklonjena je posebna pažnja. Više od stotinu proizvođača, jedriličarskih udruga i organizatora regata ispunilo je sajamske hale 15 i 16. Za mališane je u sajamskoj hali stvoreno jezero s umjetnim vjetrom i malim jedrilicama – optimistima, na kojima će im instruktori prikazati osnove jedrenja i uputiti ih u prve tajne umijeća upravljanja plovilom pod jedrima.
„Plavo pristanište za inovacije“
U tzv. sajamskom „Plavom pristaništu za inovacije“, na pozornici će se svakoga dana održavati neka od suvremenih tema. Evo pregleda po danima:
Subota, 18. siječnja: Dijalog lidera – Poslovni susret s politikom
Nedjelja, 19. siječnja:Inovacija za održivi pogon
Ponedjeljak, 20. siječnja: Dan marine i nautičkog turizma
Utorak, 21. siječnja: Dan start-upa i investitora
Srijeda, 22. siječnja: Dan dizajna i superjahti
Četvrtak, 23. siječnja: Izazovi sutrašnjice
Petak, 24. siječnja: Digitalizacija i nova tehnologija
Subota i nedjelja 25. i 26. siječnja: Angažiranje entuzijasta vodenih sportova
Naravno, najviše pažnje će privući premijere novih plovila.
Svjetska premijera Bénéteau First 30
Sportski First line ovog francuskog brodogradilišta već neko vrijeme bilježi impresivne pobjede u raznim izazovima. Reputacija jahti s izvrsnim plovnim sposobnostima seže do First 30 porinute 1977. godine – sada je najnovija First 30 u “startnom bloku”. Kao i njezina starija sestra First 36, pobjednica EYOTY-ja 2023., izgradio ju je tim visokog kalibra u slovenskom brodogradilištu Seascape i nudi se u verziji za krstarenje i za regate. Kao i obično, dva šefa brodogradilišta Andraz Michelin i Kristian Hajnsek angažirali su Francuza Sama Manuarda kao svog brodograditelja. Nacrtao je tipični trup jedrilice koji ima ravnu, ali ne previše ravnu krmu. Ovo također stvara određeni stupanj nagiba pri slabom vjetru i, prema tome, malo mokre površine pod vodom, kao i dobre performanse jedrenja. Manuard je veliku važnost pridavao tzv. klackalici (zakrivljenosti u dnu trupa) na krmi – aspektu koji je važan za jedrilice i uvijek je to “akt zategnutog užeta”. To je zato što ako je stupanj zakrivljenosti prenizak, ta će jahta početi brzo kliziti, ali neće dobiti pramac preko valova kada plovi širokim dosegom ispod genakera. Ako je stupanj previsok, vrijeme klizanja se odgađa. Kormilarenje se standardno vrši rudom, dvostrukim kormilima i kobilicom u obliku slova T (gaz 1,98 m). Slovenski stručnjaci za laminat Pure-Design osmislili su planove laminata optimizirane za težinu trupa, dok je talijanski dizajner Lorenzo Argento odgovoran za stil. Dizajn interijera je spartanski, ali se može učiniti ugodnijim s opcijskim premium paketom. Tu su i ležajevi za četiri osobe nalaze u dvije kabine. (Hala 16, štand B42)
Svjetska premijera Solarisa 55
Ovaj model Solarisa jedan je od najzanimljivijih novosti na tržištu ovih jedrilica. Zamijenio vrlo uspješnog prethodnika iste dužine, a dizajnirao ga je također Javier Soto Acebal (Argentina). S trupom je nastojao postići trup s optimizacijom stabilnosti i ravnoteže. Pramcu je dao mnogo volumena. Htio je spriječiti da i krmeni usis i pramac sjednu prenisko u vodu – cilj je bio optimalno glisiranje kao i elegantan prolazak kroz val. Vizualno su upečatljive izdužene linije s malim izbočinama u prednjem dijelu koje nestaju prema zaobljenoj krmi. Raspored palube je provjeren koliko i poznat. Kola kormila su u krajnjem vanjskom položaju. Vinčevi postavljena ispred njih su nadohvat ruke. Postoje dva odvojena stola u kokpitu i udoban prolaz s otvorom s obje strane. Posebnost je garaža za gumenjak s vanbrodskim motorom u uzdužnom položaju. Visokokvalitetni namještaj stvara upravo onakav ambijent po kojem je Solaris poznat i omiljen. Raspored sadrži tri kabine, prednja vlasnička kabina može biti opremljena središnjim ili bočno postavljenim ležajem. Na pramcu možete birati između velikog spremišta za jedra ili kabine za posadu. (Hala16, štand A18)
Svjetska premijera – Club Swan 28
Portfelj luksuznog finskog brodogradilišta Pietarsaarija sastoji se od četiri linije: Swan Yachts, Swan Maxi Yachts, Swan Shadow (gliser) i ClubSwan Yachts. Club Swan 28 je najmanji model ikada proizveden u ovoj liniji a djelo je argentinskog inženjera Juana Kouyoumdjiana. To je model za regate ekstremnog dizajna s podiznom kobilicom. Karbonska platforma je bez backstaya i tu je hidraulički sustav. Prema planu Nautora, ClubSwan 28 bi se trebao razviti u jedinstvenu dizajnersku klasu u cijelom svijetu.
Zbog ACI-ja Swan u Hrvatskoj na zlom glasu
Inače, Swan je kod nas ni kriv ni dužan na zlom glasu nakon što je šef Uprave ACI-ja Kristijan Pavić bez provedenog javnog natječaja potpisao, kako je otkrio Telegram i prenio Morski. hr, kupoprodajni ugovor kojim je ACI kupio šest jedrilica Club Swan 36 vrijedan 2,28 milijuna eura. (Država, inače, u ACI-ju ima 78 posto udjela). Iznos je utrošen za nabavu isključivo i strogo sportskih jedrilica bez WC-a i kabina. U vrijeme kada se vrh ACI-ja odlučio na to, kritičari tog poslovnog poteza govorili su da ta plovila nemaju nikakve veze s temeljnom djelatnošću ACI-ja. Upozoravali su i da nema dovoljno jahtaša koji bi mogli platiti najam takve, specifične jedrilice prilagođene za sport, te da ne vjeruju kako će projekt biti profitabilan.
Pritom iz ACU-ja stiže još jedna nebuloza: “Ne govorimo o kupnji nego o paketu koji ide. Govorimo o brandingu s Nautorom Swanom i razvoju nautičke akademije (!?), gdje imamo ekskluzivno pravo (!?) i za Hrvatsku i za svijet, da razvijemo takav proizvod. Prema pisanju Telegrama i kako je prenio Morski hr. četiri godine od nabave jedrilica taj projekt je doživio pravi fijasko.
Poslovna jedinica ACI Sail, koja pored šest Swan jedrilica ima i katamaran koji inače postiže bolje rezultate od Swanova, u 2022. godini ostvarila je gubitak od 170.571 euro. Procjenjuje se da će gubitak na kraju godine doseći gotovo 300.000 eura. Nova je ovo afera kada je riječ o poslovanju kompanija u većinskom državnom vlasništvu, koja se neprekidno plaćenim tekstovima u Jutarnjem listu hvali rekordnim prihodima. Inače, kada smo projekt Nautička patrola provodili u suradnji s Jutarnjima listom, ACI kao sponzor te vlasnici i glavni urednik Jutarnjeg lista zabranili su da se o tome išta piše. Doista ovu ljagu koju su Swanu, kao jednom od najcjenjenijih svjetskih brendova u svijetu sportskog i luksuznog jedrenja nanijeli ACI i Jutarnji list ničim ne zaslužuje, ali zaslužuje da bude predmet za tužbu zbog kršenja ugleda. Svakako na sajmu pogledajte ClubSwan 28, ali i fantastičan i skupocjen Club Swan 43 čija cijena doseže 1,011,500 eura. (Hala 16, štand D57)
Svjetska premijera Bestevaer 54
Nizozemsko brodogradilište KM Yachtbuilders, poznato po kvalitetnim aluminijskim jahtama u Dusseldorfu predstavlja Bestevaer 54 – prekooceanski prilagođeni model od 20 t. Djelo je studija Dykstra Naval Architects. Jahta ima luksuzni salon na palubi s velikim stolom za blagovanje i odvojenim dijelom za navigaciju. Ispod palube su dvije kabine, dnevni boravak kao i tehnička kabina. Novost Dyksta dizajna je prostrani kokpit s dva kola kormila. Tu je i mali otvoreni prostor sa stubištem za pristup platformi moru. Ma solarne panele. (Hala 16, štand D54)
Svjetska premijera Saffier Yachts SL 46
Saffier je znan po dnevnim jedrilicama. Sa Saffierom SL 46 prvi put se upustio područje performansnih plovila. l Saffier je lansiraju dva modela – jedan za Mediteran i jedan za Skandinaviju. Glavna razlika je stražnji dio. Mediteranska verzija dolazi s ravnom, otvorenom krmenom palubom s malom platformom za kupanje koja se spušta prema dolje, kao i kormilarskim sjedalima koja se pretvaraju u ležaljke. Nasuprot tome, skandinavska verzija ima višu krmu spremištem za gumenjak ispod a iznad s ležaljkom za sunčanje i dva udobna sjedala s naslonima. Upravljanje dvostrukim kolom kormila pomaknuto je u prednji dio kokpita, a svako kolo ima po dva vitla sa strane. To znači da se jahtom može ploviti samostalno – karakteristika kojoj Saffier pridaje najveću pozornost kod svih svojih modela.
Unutarnji raspored uključuje tri kabine. Nema naprijed zasebne vlasničke kabine. Saffier SL46 je sportska jedrilica s opremom visokih performansi unatoč roll floku. Kobilica je u obliku slova T u dvije duljine, karbonski pramčani sprit, pramac koji probija valove za dugu duljinu vodene linije, protok – usklađeno jedno kormilo i raspored palube također su prilagođeni za regatne rezultate. (Saffieru Maritiemu, hala16, štand D53)
Svjetska premijera XR 41
XR 41 je moderna jedrilica s niskim prednjim dijelom, obrnutim pramcem i značajnim širenjem krme vodene linije kako bi se smanjila mokra površina na laganom zraku. Brod je dostupan u trkaćoj i sportskoj verziji i ima udoban interijer za brzo krstarenje, uključujući prostranu vlasničku kabinu u pramcu i potpuno opremljenu kuhinju. Dijelovi unutrašnjosti su modularni, tako da se mogu ukloniti za regatno jedrenje. Brodogradilište se svjesno odlučilo protiv restriktivnog formata jednog dizajna, tako da vlasnici mogu prilagoditi svoje brodove svojim specifičnim potrebama. U isto vrijeme, X-Yachts će pregledati sve promjene pravila svake godine i osigurati paket ažuriranja koji će biti ponuđen svim vlasnicima. Prvi XR 41 s trupom duljine 12,74 metara bit će porinut početkom 2025. godine i bit će izložen u boot Düsseldorfu. (X-Yachts, hala 16, štand B18)
Svjetska premijera Lago26 Speedster
Austrijanac Hans Spitzauer, višestruki olimpijac, svjetski prvak u klasi Finn i vlasnik Championships Yachtinga, razvio je Lago prije 26 godina. To je sportska jedrilica s podiznom kobilicom, vrlo je zahtjevna i nije pogodna za „jednu ruku“). No, sada Spitzauer predstavlja Lago26 Speedster, posebno dizajniran za solo jedriličare. Temelji se na brzom trupu Lago26, ali su kobilica, oprema, raspored palube i jedra prilagođeni njihovim potrebama. Konkretno, to znači: fiksni pramčani sprit, roll flok, bez backstaya i svi su konopi na dohvat kormilara. U unutrašnjosti je krmena kabina s dva ležaja. Što se tiče performansi, razlike u usporedbi s klasičnim Lagom su male, zahvaljujući karbonskoj opremi visokog modula i jedrima visokih performansi. Cijeli paket zaokružuje inovativni pogonski sustav koji se sastoji od e-pod motora sa sklopivim propelerom i litijskim baterijama. (Hala 16, štand D11).
Comitti Venezia 28 Elegance SL
U hali 5 će vam sasvim sigurno privući pažnju elegantni gliser Venezia 28. Prva asocijacija bit će – Riva. No, nije. To je otvoreni dnevni kruzer Venezia 28 talijanskog brodogradilišta Comitti.
Paluba i kokpit su u mahagoniji i tikovini, s ukrasima od javora. Okovi su također obloženi drvom. Platforma iznad motora iskorištena je kao prostrano sunčalište. Za motorizaciju su dostupne različite benzinske ili dizelske verzije iz Volva ili Mercuryja od 225 KS. Najveća brzina je doista brzih 48 čvorova.
ABT – Marian M 800-R
ABT – Marian M 800-R je brzi sportski čamac. Austrijski Marian Boats prvi put u Düsseldorfu predstavlja ovaj upečatljiv jarko crveni e-racer. Njegova posebna značajka: gumb na upravljačkoj ploči aktivira “ABT Performance Mode”. Ova funkcija omogućuje brodu dugom 7,90 metara postizanje brzine do 46 čvorova (oko 85 km/h). . I nije samo visokonaponski sustav s maksimalnom snagom punjenja od 120 kW najsuvremeniji. Dizajn i izrada ovog lijepog i potentnog day- cruisera također su vrhunski. Ono što iznenađujuće na testu je da čak i pri 40 čvorova Marian M 800-R jednako stabilno drži kurs kao i kada plovi deplasmanskim načinom. (Hala 5, štand F04).
Ambiciozna Marina 21 Grupa
Uz sve marine, koje se i inače predstavljaju na Bootu, ove godine možemo vidjeti i Marina 21 Grupu i to također u Hali 13 (štand A48). Marina 21 Grupa uključuje četiri premium marine u Hrvatskoj: Marinu Trogir, Marinu Nautica u Novigradu, Marinu Polesana u Puli i Marinu Korkyra u Veloj Luci. Predstavnici Marina 21 Grupe poručuju da će posjetitelji na njihovom štandu otkriti što ih čini jedinstvenima i boljima od ostalih, te da je njihova vizija stvoriti mrežu modernih marina diljem Mediterana, prilagođenu potrebama i očekivanjima suvremenih klijenata.
Važno upozorenje: promjene u dolasku na sajam
Sajam će trajati do nedjelje 26. siječnja. Radno vrijeme sajma za posjetitelje je od 10 do 18 sati. VAŽNO: Ne zaboravite kartu za autobus i vlak. Karta se mora kupiti za putovanje do i od sajma lokalnim javnim prijevozom. Ulaznice za Messe Düsseldorf više ne uključuju besplatno putovanje do i s događaja javnim prijevozom. Od sada je putovanje autobusom i vlakom. Za više informacija o tome kako doći i o cijeni ulaznice posjetite: www.messe-duesseldorf.com/arrival.