Split je definitivno ostao bez svog poznatog boat showa, jedine hrvatske predstave svjetskog nautičkog glamura. Upravo zahvaljujući Croatia Boat Showu Split je postao jedna od svjetskih metropola visokog yachtinga i pripadajućeg nautičkog biznisa. A, evo zadnja vijest je da je ovogodišnji CBS nepovratno – otkazan.
Splitske vlasti ne podupiru Croatia Boat Show kao veliku manifestaciju u svom gradu
Po svemu sudeći čini se da je sajam pao žrtvom stalnog prepucavanja nove gradske vlasti i oporbe. Svaka od njih tjera neku svoju pravdu, i oko nje se tuku kao žuti i crni mravi, ni jednoj strani nije stalo kakve će biti posljedice po grad. Po onoj latinskoj – „neka se vrši pravda pa makar propao svijet“, eto propade nautički svijet koji je u Split doveo upravo Croatia Boat Show.
K tome još, zbog sajma Split su posjećivali brojni poklonici nautike, punili restorane, kafiće, trgovine a i hotele, i to u ovo doba predsezone kada je ljeto još daleko. Klijentela sajma su bogati, imućni ljudi, a zna se i to da su nautičari po potrošnji daleko ispred običnih turista. A da se ne govori o tome što je Splitu donosio onaj živahni i živopisni šušur u splitskoj luci: lijepi brodovi, crveni tepisi, bijeli šatori, prekrasne splitske hostese, mnoštvo sretnih ljudi, nasmijana lica, TV kamere, slikanje i hvalospjevi političara … Toga više neće biti. Neka se vrši stranačka pravda, pa makar propao – Split.
Rijeka je svom nautičkom sajmu ustupila Gat Karoline Riječke
I nije sasvim jasno zašto sada odjednom splitske vlasti ne podupiru takvu manifestaciju. Primjerice, Rijeka je za svoj nautički sajam ustupila prostor u luci na Gatu Karoline Riječke, Biogradski sajam nema s tim problema, jer ima svoju marinu, ni organizatore zagrebačkog sajma nautike to ne muči, jer imaju prazne velesajamske hale.
A splitski sajam ima – gradske vlasti protiv sebe. Sasvim je jasno da u takav lučki prostor valja uložiti puno novca da bi se pretvorio u sajamski glamur kakvog smo opisali. Uz, sve ono što još treba za održavanje takvih sajmova: redari, obale, ograde, pontoni, betonski blokovi na dnu mora, „kolporti“, konopi, lanci, struja, voda … skupa infrastruktura koja ne postoji, a treba je postaviti iako samo za 5 dana sajma. Pratim splitski sajam od prvih dana, i koliko znam organizatori dosad nisu nikad tražili ni lipe. Ni sada ne traže ni centa, trebao im je samo prostor, a to im nitko dosad nije uskratio.
Manji interes izlagača jer nema neprodanih brodova koji bi se morali nuditi na sajmovima
Sve se to događa baš sada kada organizatorima ne ide na ruku još jedna činjenica: brodovi su rasprodani unaprijed, tako da brodogradilištima nije u interesu ulagati u sajamske nastupe i marketing, pa je i podrška dilerima puno manja nego prije. Na tržištu jahti velike su oscilacije, a sajam je refleksija tržišta. Ako ima neprodanih brodova na zalihi, svi će doći izlagati. A prije je diler koji je imao brod na zalihi morao doći na sajam da ga može prodati.
O tome se govorilo i na nedavnom panelu Blue Innovation Docka na sajmu u Düsseldorfu. Magnus Krall, moderator panela, izjavio je da su europska brodogradilišta jako zaposlena te da se trenutno gradi oko 1000 naručenih plovila dužih od 24 metra. A Hans Roelants, general manager Sea Ray Internationala na istom panelu potvrđuje: „Mi sad gradimo kao ludi. Ovo je vrijeme bez presedana. Biznis cvate …“
Budućnost sajma: Split, neki drugi grad ili Tri sestrice?
Organizator sajma Vicenco Blagaić ne želi o stanju i odnosima u Splitu davati nikakva objašnjenja. Samo kratko izjavljuje: „Ove godine sajma neće biti“. Doista bi bilo šteta da brand Croatia Boat Show sasvim propadne. Možda se uvjeti dogodine promijene, možda se neki drugi grad ponudi da bude domaćin Croatia Boat Showa. Ili, dugoročnije gledano, možda Blagaić premjesti sajam u vlastitu marinu u sklopu svoje nove luksuzne turističke destinacije Tri sestrice u Općini dubrovačko primorje koju priprema dugi niz godina, a uskoro će, prema našim saznanjima, krenuti s gradnjom i realizacijom. Možda se i tu krije jedan od razloga otkazivanja sajma.