Gumenjak zapravo može biti sve: i dječji čamčić i obiteljska brodica, i ozbiljan čamac za ribolov i nabrijani gliser, i nepotopiva splav za spašavanje i letjelica. Gumenjak može biti i prava pravcata ekstra brza super-jahta sa svim komforom: spavaonicama, salonom, kuhinjom, WC-om, tuševima, koja opet može imati svoj by boat – gumenjak. Gumenjak je najsvestranije od svih plovila. Zašto? Praktički je nepotopiv, lagan je, neobično brzo izglisira i zanemariva je gaza, lako je prenosiv, lako se održava, jeftiniji je u odnosu na plovila od čvrstih materijala, a većina ih ne treba ni vez u moru. Osim toga nevještim vozačima opraštaju sudaranje, ne trebaju čak ni bokobrane ni pramcobran. Eto razloga zašto su gumenjaci najprodavanije plovilo na svijetu
Laka ljetna varijanta
Gumenjak kao ljetna obiteljska varijanta je plovilo za odlazak na udaljenije plaže, obilazak uvala, za obiteljski izlet, pa i za kampiranje. O broju članova i namjerama ovisit će veličina čamca i jačina njegova motora. Pritom treba znati da je veličinom uvjetovana i jačina motora, što svaki proizvođač naznačuje u svojoj deklaraciji.
Najskromnija varijanta u znaku je broja četiri. Četveročlanoj obitelji za kratke izlete do obližnjih plaža ili otočića udaljenih ne više od četiri milje, dovoljan je gumenjak od tri do maksimalno četiri metra, s motorom od najviše četiri konja. S takvim gumenjakom pod punim opterećenjem (u prosjeku oko 450 kg), plovit ćete brzinom između 3 i 4 milje na sat, ovisno o vjetru i moru. To je taman optimalnih sat vremena plovidbe u odlasku i isto toliko u povratku. Naravno, kada je vrijeme lijepo i stabilno, ta se udaljenost može povećati, ali treba zapamtiti da je naše more poznato po ljetnim neverama, koje se brzo pojave i vrlo su neugodne.
Ova bazna varijanta obiteljskog gumenjaka s osnovnom opremom: veslo, sidro i pumpa stoji, ovisno o proizvođaču, veličini i jačini motora, između 25 i 35 tisuća kuna. Primjerice, najmanji Maestral 260 (AD Brodovi) s PDV-om košta 14.518 kuna. Najjeftinija varijanta s najmanjim čamcem (2,30 m za dvije osobe) i najslabijim motorom (2,2 ks) stoji s PDV-om oko 12.000 kuna. Vrijedi se potruditi i dobro pretražiti na Internetu, jer cijene se mijenjaju konkurencija (a i kriza) rade svoje, raspon cijena za iste kategorije zna biti i vrlo velik. Treba voditi računa i o tome što se nudi kao “dodatna oprema”.
Oprema
Uz čamac obično idu zračna pumpa i vesla. Uz motor bi trebao ići i spremnik za gorivo. Treba još kupiti sidro najmanje od 3,5 kg do najviše 5 kg: patent mačak ili još bolje dunforth koje bolje drži i neće se kotrljati po podu čamca na valovima. K tome još 30-ak m konopa za sidro (promjer 10 mm je dovoljno) i još po desetak metara takvog konopa za krmeni i pramčani vez. Korisno je kupiti i ljestve za ulaz u čamac poslije kupanja, što ponekad zna biti prava muka. Naravno, može se uvijek nabaviti i još dosta toga: tende za obranu od sunca i kiše, jastučići za sjedenje i sunčanje, roll bar, hidraulika i volan za upravljanje, već prema ponudi za pojedine modele. Kada se radi o težim čamcima valja računati i na kolica za izvlačenje i kolica za prijenos motora. Uz sve karakteristike pojedinih modela treba znati i težinu motora: oko 12 kilograma teže modeli s najmanje konja, do 250 i više kg koliko teže najsnažniji modeli. Za sve preko 5 KS (oko 20 kg), već treba imati kolica za prijevoz.
Srednja ljetna varijanta
Za veće društvo potreban je gumenjak vanjske duljine između 4,20 do 4,70 m. To mora biti kvalitetan gumenjak u koji može stati do 8 osoba, a komotno 6, marke Quicksilver, Zodiac, BSC, Bombard, Novamarine, Alison, Bat, Yam ili pak naš Maestral 440 (oko 56.000 kuna s PDV-om). Za ljetnu varijantu prikladniji je posve sklopiv gumenjak, koji nema tvrdo, plastično (poliestersko) glisersko dno, već aluminijsku ili drvenu podnicu, s gumenom napuhavajućom kobilicom. Isto tako potreban je kvalitetan odgovarajući lako upravljiv vanbrodski motor između 20 ili 25 konjskih snaga. Velika je ponuda raznih motora – četverotaktnih, ali opet ima i praktičnih dvotaktni, kratka osovina, troše dvopostotnu mješavinu benzina 95 oktana i motornog ulja, nisu teži od 35 kg. (Vidi više u članku: Izbor vanbrodskog motora)
Mirna gliser varijanta
Želite li sve to imati, ali puno brže tj. glisirajuće, na isti takav gumenjak treba staviti i jači motor, od najmanje 15 do najviše 30 konja. Primjerice, gumenjak od 3,80 metara duljine i 1,80 metara širine, sa četiri odrasle osobe, s motorom od 30 konja, po mirnom će moru ploviti putnom brzinom od 15-ak čvorova. Što se udaljenosti tiče, možete računati na jednodnevni izlet do mjesta udaljenih 20-ak milja. Računajte da će vam takav motor trošiti oko 8 litara na sat, pa treba imati i spremnik od najmanje 25 litara. Ova mirna gliser varijanta već stoji dvostruko više nego prva: opet ovisno o izboru treba računati na ukupnu cijenu od najmanje 55.000 kuna.
Za nautičko kampiranje treba nabaviti i veći čamac s jačim motorom, kako bi u njega stao i šator, vreće za spavanje, odjeća, oprema za kuhanje i sve ono što ide uz kampiranje. U tim okvirima je i gumenjak za ribolov, za ronilačke izlete, pomoćni čamac za krstaš ili jahtu.
Extreme varijante
Sve što je veće i brže postaje prava nabrijana avantura, i po cijeni i po brzini, i po doživljaju.
To su već robustni gumenjaci s jakim jednim ili više motora, s puno više plastike, metala, armatura i uređaja. Već u prvoj glisirajućoj varijanti u obzir dolaze čamci s tvrdim dnom, umjesto šper-ploča i letvica, te plastičnom kobilicom, umjesto zračne. Za prijevoz takvog čamca obavezna je i prikolica. Čamci su duljine između četiri i osam metara, opremljeni motorima snage po 200 i više konja. Imaju konzole s instrumentima, daljinskim komandama i volanom, tapecirane sjedalice, držače, roll-bar s navigacijskim svjetlima, reflektorom i sirenom, ugrađene spremnike goriva itd. Takvi su čamci primjerice Maestral 555 (108.580 kuna s PDV-om) i Maestral 745 (s PDV-om 234.240 kuna). Tu su i sve vrste specijalnih čamaca za policiju, spašavanje, opskrbu u teškim uvjetima, kao i za sport – od skijanja do Camell Trophyija. Ovamo spada i leteći gumenjak, kojega je lansirao talijanski Polaris motor. Taj krilati gumenjak, ovisno o tipu, teži između 200 i 400 kg, tjera ga dvotaktni Rotax-motor od 48 do 64 konja, s krilima od 20-ak četvornih metara, normalna brzina leta mu je 65 a maksimalna 75 km na sat. Stoji 20-ak tisuća eura.
Registracija i vozačka dozvola
Sve što je manje od dva i pol metra ne morate registrirati. Ali čim ima motor morate imati najmanje Uvjerenje o osposobljenosti za voditelja brodice kategorije A. No, treba znati i to da se u plovilo dužine do dva i pol metra smiju voziti najviše dvije osobe (teško da će više i stati). Sve što je veće i jače upisuje se u upisnike i očevidnike i dobiva Plovidbenu dozvolu.
S tim su već povezana i dozvoljena područja plovidbe, kao i obaveza jače vozačke dozvole – voditelj brodice kategorije B. (Pročitaj više u članku: Kompletan vodič – Voditelj brodice od A do Z).
Ekstra luksuz – gumenjak i tikovina
Što se visokog luksuza tiče među malim gumenjacima prikazat ćemo za primjer ponudu britanske tvornice iz Dorseta – njihovu Cirrus RIBs liniju. Oni grade gumenjake od 4 do 10 i pol metara, opremljene vanbrodskim ili ugradbenim motorima, s različitim propulzijama. Cirrusovi modeli inače imaju duboki V-trup što im daje stabilnost na valu i brzinu, te ovisno o motorima razvijaju brzinu do 50 čvorova.
Cijene odgovaraju luksuzu i brzini. Primjerice, Cirrus 7.3 Custom s podom od tikovine, s ugrađenim Yanmar dieselom od 230 konja, futurističkog dizajna – brzi sportski čamac košta 56.000 britanskih funti (oko 70.000 eura.). Obiteljski stil Cirrusa raspona 5 do 7 m ima više opcija motora dizel/propulzivni i dizel/outdrive. Motorne opcije imaju Mercruiser 120 KS dizel i Volvo D3 160 KS. Cirrus 5 m dizajniran je kao pomoćni čamac za jahte dulje od 80 stopa. Stane u spremište visine 1,2 m. Verzija od karbon fibera teži 500 kg. Fiberglas verzija Cirrus 5 m s Mercruiser DL1.7 120 KS i outdrive instalacijom košta oko 30.000 funti (37.000 eura).
Gumene jahte
Uz klasične pneumatike, nude se i čitave jahte, koje su svojevrsni kiborg – gumenjaci, jer osim zračnih komora sve je ostalo “čvrsta gradnja”
– salon, spavaonice, kuhinja, toalet … U tome su najdalje otišli Talijani.
Najveća je ona talijanske tvrtke Alison, koja nosi naziv Charme 43. To je gumenjak od 13 metara, s plastičnim dnom. Unutra je uređen kao svaka druga jahta te veličine: četiri kabine s po dva ležaja u pramcu i krmi, kuhinja s dva plinska kuhala i sudoperom, salon sa stolom i tapeciranim sofama, sunčalištem u kokpitu. I s dva Yanmara od po 420 konja koji tu samo šest tona teško gumeno čudo za 10 ljudi goni brzinom od 70 čvorova (110 km na sat)! I cijena je turbo: «Šarm» s porezom stoji oko 340.000 eura.
Piše: Mladen Gerovac