Kako dobiti vozačku dozvolu za čamac, barku, brodicu, jahtu ? Odnosno kako postati skiper, kapetan, brodovođa. Ili, kako to naš Pomorski zakonik kaže: kako biti – ovlašteni voditelj brodice i zapovjednik jahte?
Kao i kod automobila i ovdje postoje kategorije – od osnovne amaterske do visoko profesionalne. S tim da je kod plovila to znatno zahtjevnije. Kao što je i sama plovidba zahtjevnija vještina u odnosu na vožnju cestom. Kapetan broda (na jedra, na motor) po složenosti je nešto između vozača automobila i pilota zrakoplova. Iskusan vozač automobila koji se svakodnevno vozi na posao, često taj cijeli put prođe obuzet nekim drugim mislima. Odjednom se nađe pred firmom i uključi mozak tek kada parkira auto. Cijelu rutu je prošao nesvjesno, kao da u glavi ima autopilot povezan s GPS-om. U vođenju brodice toga nema. Čak i ako se svakodnevno prolazi poznata ruta. Premda se to baš na moru zove ruta, tu nema mjesta rutini. Jednostavno zato što na moru nikada nema iste situacija . Uvijek je sve novo. Zbog drugačijeg vjetra, valova, morskih struja, doba dana, vidljivosti, a posebno zbog nepredvidljivosti kretanja drugih plovila. Nema vožnje “po defaultu” kao u automobilskom prometu. Čak ni ako je brod opremljen i autopilotom i GPS-om. Upravo to isključivanje vlastitog mozga često je dovelo do teških pomorskih udesa. I zato, zbog vlastite sigurnosti i sigurnosti drugih, kormilo treba shvatiti krajnje ozbiljno.
Posebno ako vam to “nije u krvi”. Ako niste rođeni i stasali na moru, ako vam barka nije u obiteljskoj tradiciji. To, naravno, ima svoje početne prednosti, ali nema mjesta “žabarskom” kompleksu. Naziv “žabar” – za kontinentalne ljubitelje mora, vjetra, brodova i plovidbe smislili su upravo ljudi koji misle da im je samim rođenjem i time samo njima “more u krvi”. No, mnogi “žabari” pokazali su se većim moreplovcima nego li ljudi rođeni na morskoj obali. Osim toga kaplja krvi ima sličan sastav kao kaplja mora. A taj osnovni sastav krvi je kod svih ljudi isti.
Tako i Pomorski zakonik Republike Hrvatske ne bi trebao razlikovati “žabare” od “nežabara”, jer je i za jedne i za druge jednako važno početno pitanje – kako znanjem dobiti vozačku dozvolu za čamac, barku, brodicu, jahtu, brod a potom ga unaprijediti nužnim iskustvom u plovidbi.
Odmah na početku valja razjasniti osnovne pojmove: što je to brodica, a što jahta i brod. Što su to područja plovidbe, kako je to sve međusobno povezano s pojedinim kategorijama “vozačke dozvole”. I napokon, kako položiti ispit i doći do željenog “papira”.
Pa, krenimo stazom koju smo za vas prokrčili kroz tu gustu šikaru propisa: zakona, podzakonskih akata, pravilnika, uredbi, odluka, naredbi…
Jesu li čamac i brodica – isto?
Glavni hrvatski zakon za plovidbu morem i plovnim dijelom rijeka koje utječu u Jadran (Cetina, Krka – Prokljansko jezero, Zrmanja, Neretva i Ombla – Rijeka dubrovačka do marine u Komolcu) zove se – Pomorski zakonik. Njegov glavni podzakonski akt kojim se regulira ovo što nas zanima je – Pravilnik o brodicama i jahtama. Glavni zakon za plovidbu ostalim hrvatskim vodama – rijekama i jezerima zove se – Zakon o plovidbi i lukama unutarnjih voda. U njemu stoji da se u onome što njime nije regulirano primjenjuje Pomorski zakonik. Pojedine odredbe u tom Zakonu, a posebno odredbe u Pravilniku za čamce – one koje se odnose na definiciju čamca, na plovidbu, posadu, ispite i “vozačku dozvolu” za čamac –mjestimično nisu baš jasni, a ponekad se čine i da su i u suprotnosti s Pomorskim zakonikom i Pravilnikom o brodicama i jahtama.
No, treba imati razumijevanja jer je to vrlo golemo životno i pravno područje. Pomorski zakonik ima više od 1000 članaka (1032), uz brojne izmjene i dopune, najviše zbog ulaska u EU. Pravilnik o brodicama i jahtama ima preko 100 članaka, uz 12 eksplicitnih dodataka. Plus također naknadnih izmjena i dopuna.
Da vas sada baš u detalje ne mučimo s tim teško obavljenim poslom zakonodavca, reći ćemo samo da smo, uz to što smo dobro pročešljali oba zakonska sklopa, razgovarali o polaganju ispita i priznavanju dozvola na moru i unutarnjim vodama, s jednom od kapetanija unutarnjih voda i s dvije kapetanije na moru.
Da li se baš u svemu slažu «unutarnje i morske vode». Naime, u kopnenim lučkim kapetanijama (kao što je na primjer Sisak, gdje je ranije najveći broj kontinentalnih, posebno zagrebačkih moreplovaca položilo ispit za voditelja čamca-brodice), danas se može položiti ispit za voditelja čamca kategorije A i voditelja čamca kategorije B. U skladu s tim ta lučka kapetanija (kao i druge kopnene kapetanije) izdaje Uvjerenje za osposobljenost za voditelja čamca kategorije A, odnosno Uvjerenje za osposobljenost za voditelja čamca kategorije B. U Zakonu o unutarnjim vodama stoji da kandidat koji želi polagati ispit za voditelja čamca koji vrijedi i za more, to treba unaprijed najaviti, pa će onda taj ispit polagati i pred kompetentno sastavljenom komisijom. Slijedom toga, kopnena lučka kapetanija sklona je vjerovati da takvo njihovo Uvjerenje za voditelja čamca vrijedi i na moru. Tim više što na poleđini takve dozvole piše isto ono što stoji i na poleđini uvjerenja voditelja brodice kategorije A odnosno kategorije B koju nakon, odgovarajućeg ispita, izdaje morska lučka kapetanija.
No, u jednoj morskoj lučkoj kapetaniji srednjeg Jadrana rezolutno su nam kazali da Uvjerenje voditelja čamca na moru – ne vrijedi. Vrijedi samo ono – za brodicu. Za svaki slučaj pitali smo i lučkog kapetana jedne sjevernojadranske ispostave – kako on postupa u praksi. Doslovce nam je rekao ovo: “Još nikoga nisam kaznio kada mi je pokazao Uvjerenje o položenom ispitu za voditelja čamca kategorije A ili kategorije B ako je upravljao tome primjerenim plovilom s odgovarajućom opremom. Za mene to nije neki problem”.
I nije. Tim više što su se i nekadašnje dozvole za voditelje čamca jednostavno mijenjale u dozvole za voditelja brodice. I tim više što svoj čamca vlasnik može, u skladu sa zakonom, registrirati kao brodicu. To pravilo potvrdio je i naš kompetentni sugovornik u jednoj kopnenoj lučkoj kapetaniji: “Jedina razlika je u tome da li se radi o voditelju čamca-brodice kategorije A ili kategorije B, i u skladu s položenim propisanim ispitom.”
Također, na nekim internetskim “uputama” piše – ako želite da vam dozvola za voditelja čamca vrijedi i na moru, morate dodatno položiti i “radiofoniju” (ispit iz Pomorske radio-telefonske službe). To jednostavno nije točno. Jer ispit za voditelja čamca kategorije B uključuje i polaganje “radiofonije”. I zatim je naš sugovornik iz kopnene kapetanije to u šali popratio simpatičnim komentarom: “Samo se nadam se da mi i kolege na moru radimo po istom programu”. Naravno, nema mjesta sumnji da se u tome razlikuju.
No, ako spadate među “nevjerne Tome” i ako ćete se osjećati bolje i više “morski”, polažite ispit za vašu brodicu u nekoj od morskih kapetanija. Vlasti na moru bit će također zadovoljne, a one na kopnenim vodama nisu imale niti će imati išta protiv da sa svojom dozvolom voditelja brodice sasvim ovlašteno upravljate i čamcem na Savi i Dravi. Eto, tako čamac na unutarnjim vodama postaje – brodica. Kad je već riječ o tome, čamac može na moru postati brodica, ako ga vlasnik registrira u skladu s Pravilnikom o brodicama i jahtama. No, to je već sasvim drugo područje interesa, vratimo se našem predmetu zanimanja – kako doći do vozačke za brodicu, jahtu, brod.
BRODICA, JAHTA, BROD
- Pomorski zakonik naziva sve što plovi zajedničkim imenom – plovni objekt. A plovni objekt može biti – brod, ratni brod, jahta ili brodica. Pa, onda kaže:
- brod je plovni objekt namijenjen za plovidbu morem, duži od 12 metara, bruto tonaže veće od 15, odnosno plovni objekt koji je ovlašten prevoziti više od 12 putnika.
- jahta je plovni objekt za sport i razonodu čija je dužina veća od 12 metara a namijenjen je za duži boravak na moru, te koji je, osim posade, ovlašten prevoziti do najviše 12 putnika, a
- brodica je plovni objekt namijenjen za plovidbu morem, koji nije brod ili jahta, koji je duži od 2,5 metara, ili ima ukupnu snagu porivnih strojeva veću od 5 kW (6,7 KS).
- Ovlaštenje upravljanja ovisit će i o vrsti brodice odnosno jahte pa je važno znati da brodica može biti:
- brodica za osobne potrebe – namijenjena je za sport i razonodu i ne služi za gospodarske namjene
- brodica za gospodarske namjene je brodica za prijevoz putnika i/ili tereta uz naplatu, to može biti i brodica za rekreaciju za iznajmljivanje, za profesionalni ribolov, za vađenje šljunka, kamena ili neke druge gospodarske djelatnosti (uz to Pravilnik posebno razlikuje ribarsku brodicu – opremljenu za “gospodarsko iskorištavanje resursa koji žive u moru”)
- javna brodica je državna brodica (kapetanija, policija itd).
- A jahta može biti:
- jahta za gospodarske namjene – namijenjena iznajmljivanju (čarter) sa ili bez posade;
- jahta za osobne potrebe – koja se ne koristi u gospodarske svrhe;
- rekreacijsko plovilo – svako plovilo namijenjeno za sport i razonodu dužine trupa od 2,5 do 24 metra, mjereno prema usuglašenoj normi, neovisno o vrsti poriva;
- gliser – brodica ili jahta koja pomoću mehaničkog porivnog uređaja klizi po površini mora;
- vodeni skuter, jet-ski i sl. je “osobno plovilo na vodomlazni pogon” – to je također brodica dužine do 4 metra, “opremljena motorom s unutarnjim izgaranjem i vodomlaznom pumpom kao glavnim pogonskim uređajem, projektirana tako da osoba ili osobe na njoj sjede, stoje ili kleče”;
- športska brodica ili jahta jest plovni objekt isključivo namijenjen sudjelovanju na športskim natjecanjima, a razvrstana je prema klasama športskih organizacija ili je izvan klase;
- brodica na vesla;
- Osobe u brodici ili jahti su članovi posade i putnici na brodici ili jahti.
- Posada brodice – to su osobe koje upravljaju brodicom kao i druge osobe koje obavljaju poslove oko plovidbe brodice.
- Posadu jahte čine zapovjednik jahte i druge osobe koje obavljaju poslove oko plovidbe jahte i upisane su u popis posade jahte.
Pravilnik također pojašnjava – što se ne smatra brodicom. Pa tako brodica nije:
- – plovilo koja pripadaju drugom pomorskom objektu u svrhu prikupljanja, spašavanja ili obavljanja radova,
- – plovilo koje je namijenjeno isključivo za natjecanja
- – brodicom se ne smatra ni kanu, kajak, gondola, pedalina, daska za jedrenje i daska za jahanje na valovima.
Nadalje, usko vezano za pravo upravljanja, brodicom i jahtom su i područja kojim plove.
PODRUČJA PLOVIDBE BRODICA I JAHTI
Brodica ili jahta – ovisno o svojoj veličini, konstrukciji i drugim tehničkim karakteristikama – može ploviti u sljedećim područjima plovidbe:
Područje plovidbe I – obuhvaća međunarodnu plovidbu svim morima i vodama koje su pristupačne s mora. U tom području može postojati ograničenje Ia – do 20 Nm od obale kopna ili otoka.
Područje plovidbe II – obuhvaća međunarodnu plovidbu Jadranskim morem. U tom području predviđeno je ograničenje IIa – do 12 Nm od obale kopna ili otoka.
Područje plovidbe III – obuhvaća plovidbu unutarnjim morskim vodama, vodama koje su pristupačne s mora i teritorijalnim morem Republike Hrvatske, a za ribarske brodice duže od 7 metara – i zaštićenim ekološko-ribolovnim pojasom Republike Hrvatske (ZERP) odnosno – isključivog gospodarskog pojasa. Inače, teritorijalno more RH je morski pojas širok 12 morskih milja, računajući od polazne crte u smjeru gospodarskoga pojasa, a vanjska granica teritorijalnoga mora jest crta kojoj je svaka točka udaljena 12 morskih milja od najbliže točke polazne crte.
U tom području plovidbe (III.) mogu postojati sljedeća ograničenja:
IIIa – do 6 Nm od obale kopna ili otoka;
IIIb – do 3 Nm od obale kopna ili otoka;
IIIc – do 1 Nm od obale kopna ili otoka
Područje plovidbe IV – obuhvaća plovidbu lukama, zaljevima, rijekama hrvatskoga Jadranskog slijeva u granicama do koje su one plovne s morske strane, te Prokljanskim jezerom. U tom području lučka kapetanija može ograničiti plovidbu brodice ili jahte u određenim vremenskim uvjetima, odnosno za određeno vremensko razdoblje. To ograničenje mora biti naznačeno u Dozvoli za plovidbu brodice ili Svjedodžbi o sposobnosti jahte za plovidbu.
E, sad kad smo sve to ukapirali, možemo preći na same vozačke dozvole, odnosno ovlaštenja od najnižih ka najvišim.
Brodicom za osobne potrebe na vesla može upravljati osoba starija od 12 godina. Za to ne treba dozvola. Odmah da kažemo i to da se u brodici do dva i pol metra smiju voziti najviše dvije osobe.
Plovilo s motorom snage do 5 kW (6,7 KS) već mora za kormilom imati voditelja brodice kategorije – A. S takvim plovilom, kao i ostalim plovilima koja ne podliježu registraciji (ne upisuju se u upisnik ili očevidnik), a tu spadaju i kajak, kanu, gondola, pedalina, daska za jedrenje i sl. – smije se udaljiti najviše 500 metara od obale, odnosno otoka.
Barka pa i ona najmanja čim ima motor, mora imati voditelja s položenim ispitom. Ovisno o veličini plovila, odnosno o svemu onome što piše u njegovoj Plovidbenoj dozvoli, ovisit će i kategorija “vozačke” koja se kreće u pet stupnjeva – od osnovnog amaterskog Uvjerenja za priobalnu plovidbu kategorije A do visoko profesionalne Svjedodžbe o osposobljenosti za zapovjednika jahte kategorije B. Pritom, svaki viši stupanj uvjerenje pokriva ovlasti svih nižih uvjerenja. Ispiti se polažu pred ispitnim povjerenstvom pri Ministarstvu mora ili pri lučkim kapetanijama.
Krenimo redom.
VODITELJ BRODICE KATEGORIJE – A
- Uvjerenje o osposobljenosti za voditelja brodice kategorije A može se steći već s navršenih 15 godina života. Nije potrebno ići na nikakav tečaj, ali treba dobro savladati gradivo koje se zove OSNOVE PLOVIDBE, što uključuje:
- čitanje pomorskih karata,
- određivanje kursa i određivanje udaljenosti,
- Pravila izbjegavanja sudara na moru – praktičan prikaz s modelima,
- svjetla na brodovima,
- dnevne signale, zvučne signale, signale opasnosti,
- konope i uzlove,
- meteorologiju i
- vjetrove na Jadranu
Stara dozvola
Oni koji su imali staru dozvolu za voditelja čamca ili voditelja brodice po propisima prije stupanja na snagu sadašnjeg Pomorskog zakonika i Pravilnika za brodice i jahte, ne moraju polagati ovaj ispit, već su morali tu dozvolu zamijeniti novom ispravom – Uvjerenje o osposobljenosti za voditelja brodice A.
Ovlaštenja voditelja brodice kategorije A
Nakon položenog ispita i stjecanja odgovarajućeg Uvjerenja, voditelj brodice kategorije A može upravljati: brodicom za osobne potrebe dužine do 7 metara i snage porivnog uređaja do 15 kW (20 KS) i to u području plovidbe III.a, III.b, III.c i IV. Podsjetimo na ograničena područja: to su ona ograničenja u području plovidbe III – do 6 Nm, do 3 Nm, odnosno do 1 Nm od obale kopna ili otoka. Područje plovidbe IV obuhvaća plovidbu lukama, zaljevima i rijekama hrvatskoga Jadranskog slijeva, te Prokljanskim jezerom.
Osim toga voditelj brodice kategorije A – može biti drugi član posade brodice za prijevoz putnika u području plovidbe III.b i član posade brodice za prijevoz tereta ili ribarske brodice u području plovidbe III.
Primjer 6 metarskog Maestrala Greben Vela Luka, za koji već treba imati najmanje kategoriju B
VODITELJ BRODICE KATEGORIJE – B
Ovoj ćemo kategoriji posvetit najviše pažnje, jer pokriva najveće područje interesa u amaterskoj, turističkoj i dijelom gospodarskoj plovidbi.
Pravo na polaganje ispita za voditelja brodice kategorije B stječe se s navršenih 16 godina. Nakon položenog ispita za voditelja brodice kategorije B sa svojom dozvolom može upravljati brodicom ili jahtom za osobne potrebe do 30 bruto tona u području plovidbe IIa, III (bez ograničenja) i IV. Do 18. godine snaga motora je ograničena na 15 KW (20 KS), a potom nije ograničena.
Područje plovidbe uvijek je naznačeno u Plovidbenoj dozvoli plovila gdje se prema njegovoj veličini, konstrukciji i opremljenosti određuje ili ograničava područje plovidbe na 1 ili 3 nautičke milje daleko od obale kopna ili otoka teritorijalnih voda Republike Hrvatske.
Ali zapamtimo – brodica je plovilo s pogonom na jedra ili motorom dužine do 12 metara ili 15 BT prostornosti a smije prevoziti najviše do 12 osoba.
Što je to – bruto tonaža (BT)
No, da najprije raščistimo što je to bruto tonaža (BT). Bruto tona nikako nije mjera za masu odnosno težinu plovila. To nije ni ono što se obično zove deplasman ili istisnina. Bruto tona je zapremina broda. Obujam ukupnog zatvorenog prostora broda, zapravo tereta koji stane u taj prostor. Zbog onoga «tona» pogrešno se naziva tonažom. Za to su najviše krivi Englezi. Riječ “ton” zapravo potječe od francuske riječi “tonneau” od koje su Englezi napravili riječ “tun”. Obje u prijevodu znače – bačva. U 13. stoljeću mjera je bila bačva u koju je stalo oko 252 galona vina (nešto više od jednog kubnog metra). Englezi to nazivaju – tonnage.
Koliko je to nejasno posvjedočit će vam i to da se na nekim web stranicama nude tečajevi u kojima stoji da “voditelj brodice B može upravljati jahtom dužine 30 BT.” (?!)
Sasvim je sigurno da ćete u brodicama i jahtama imati vina, ali možda baš ne u bačvama, pa ćemo za orijentaciju reći da ako iznajmite čarter jahtu na jedra dužine 11-12 metara očekujte da “teži” desetak bruto tona.
Dužina brodice ili jahte
- Što se tiče dužine brodice i jahte, ako ćemo tjerati mak na konac, onda kod određivanja dužine moramo poštovati ono kako je definira zakon. A on kaže:
- duljina brodice ili jahte jest duljina trupa brodice ili jahte, odnosno duljina od krajnje krmene do krajnje pramčane točke integralnog dijela trupa plovila mjerena paralelno s vodnom linijom koja odgovara plovilu nakrcanom punim zalihama i s najvećim dopuštenim opterećenjem plovila.
Ovlaštenja voditelja brodice kategorije B
Evo da još preciziramo.
Na poleđini dokumenta Voditelj brodice/ Boat skipper – Kategorija/Category B:
- Nositelj ove iskaznice ovlašten je upravljati plovidbom III i IV.:
- brodicama za prijevoz putnika do 3 Nm od obale kopna ili otoka
- brodicama za prijevoz tereta i ribarskim brodicama
- jahtama do 30 BT-a za osobne potrebe
- jahtama do 30 BT-a koje se iznajmljuju bez posade
Dakle, s Uvjerenjem voditelj brodice kategorije B možete upravljati svojom, tuđom ili unajmljenom brodicom/jahtom. Pri iznajmljivanju će čarter agencija provjeriti što od ponude brodova pokriva vaša “vozačka”. U praksi, to su gotovo sve veličine najčešćih jedrilica u čarteru. Kod motornjaka, upravo zbog veće “bruto tonaže”, treba očekivati suženu ponudu na recimo red veličine primjerice Targa 34 ili Jeanneau Prestige 36, premda se na tom popisu može naći i onaj jači Prestige – 46 fly.
Zanimanje skiper
Nadalje, voditelj brodice kategorije B može upravljati brodicom za prijevoz putnika u području plovidbe III.c i IV, te brodicom za prijevoz tereta i ribarskom brodicom u području plovidbe III.a, III.b, III.c i IV.
Za brodicu za prijevoz putnika u području plovidbe III.b i za brodicu za prijevoz tereta i ribarsku brodicu u području plovidbe III morate uz sebe imati najmanje jednog člana posade s dozvolom – voditelj brodice kategorije A.
Uz to, za upravljanje brodicom u području ZERP-a odnosno isključivog gospodarskog pojasa treba biti punoljetan, te posjedovati uvjerenje o stručnoj osposobljenosti za obavljanje gospodarskog ribolova na moru.
Voditelj brodice kategorije B također može biti drugi član posade brodice za gospodarske namjene u području plovidbe I, Ia, II i IIa, brodice za prijevoz putnika u području plovidbe III. i III.a, te drugi član posade jahte od 30 BT do 100 BT pa i na onoj koja ima dozvolu ploviti svim morima svijeta.
Za pripremu ispita za Voditelja brodice kategorije – B nije propisano školovanje. Dakle, ne morate ići na tečaj. Također se ne traži ni praksa u plovidbi. Ali dobro je proći tečaj zbog, kao što ćete vidjeti, velike opsežnosti gradiva, a i zbog izbora udžbenika za pripremu ispita. No posebice je vrijedno steći iskustvo plovidbe, naravno u društvu ovlaštenog “meštra”, ne samo zbog polaganja ispita, već ponajprije zbog vlastite sigurnosti, sigurnosti drugih i sigurnosti broda. Također valja pripaziti na ono što na svojim Internet stranicama objavljuju organizatori (neobaveznih) tečajeva, jer ima dosta elementarnih grešaka, koje proizlaze iz (prividne) konfuznosti zakonskih propisa odnosno njihovog nerazumijevanja i netočnog tumačenja.
Tko ne mora polagati B kategoriju
Ne morate polagati ispit za Voditelja brodice kategorije B ako imate pomorsko zvanje u službi stroja (pod uvjetom da položite dopunski ispit iz predmeta: Pomorska radio-telefonska služba ili ako imate završenu dočasničku ili časničku školu Hrvatske ratne mornarice, ili srednju, višu ili visoku pomorsku školu nautičkog ili brodostrojarskog smjera, i, naravno, već imate Voditelja brodice C, odnosno Zapovjednika jahte A ili B.
Također ne morate polagati ako ste stekli uvjerenje za voditelja brodice odnosno uvjerenje za voditelja čamca, po propisima prije no što je stupio na snagu novi Pomorski zakonik Pravilnik o brodicama i jahtama pod uvjetom da položite dopunski ispit iz predmeta: Pomorska radio-telefonska služba po ispitnom programu za voditelja brodice kategorije B.
Program ispita voditelja brodice B
Program ispita za voditelja brodice kategorije B uključuje sljedeće predmete i sadržaje:
POMORSKA PLOVIDBA (NAVIGACIJA)
- Pomorska karta, općenito (vrste, sadržaj karte, katalozi karata, mjerila)
- Čitanje karata, oznake i skraćenice
- Određivanje kurseva i azimuta
- Mjerenje udaljenosti na kartama
- Plovni putovi i balisaža (oznake, opasnosti, optičke oznake …), IALA sustav
- Ucrtavanje točke broda
- Osnove terestričke (zemaljske) navigacije
- Istovremeno opažanje
- Opažanje u razmaku vremena
- Zbrojena i procijenjena pozicija
- Priručnici za navigaciju
- Peljari
- Popisi svjetionika
- Kompas, upotreba, održavanje, pogreške i njihovo otklanjanje
- Upotreba elektronskih pomagala na brodici
- Radar, princip rada, mjerenje udaljenosti i kuta radarom
- Dubinomjeri, vrste, principi rada, pogreške
- Brzinomjeri: vrste, principi rada, pogreške.
MOTORISTIKA I ZAŠTITNE MJERE
- Podjela mehaničkih porivnih uređaja
- Osnovni pojmovi o radu, priprema za pogon, upućivanje i zaustavljanje
- Načini upućivanja, podmazivanje i hlađenje
- Kontrola rada, instrumenti za kontrolu
- Dijagnosticiranje kvarova i njihovo otklanjanje
- Akumulatori, gorivo i mjere predostrožnosti kod krcanja goriva
- Brodske instalacije
- Sredstva za gašenje požara.
- Poznavanje mjera predostrožnosti za sprečavanje izlijevanje ulja u more
- Balastni tankovi i tankovi za prikupljanje otpadnih voda
POMORSTVO, PROPISI I METEOROLOGIJA
- Propisi o plovidbi, o redu u lukama
- Isprave na brodici, upis brodice u očevidnik brodice, pregledi
- Osposobljenost posade
- Nadležnosti lučkih kapetanija u odnosu na brodicu i posadu brodice
- Sredstva pomorskog prometa – brodice i jahte različitih tipova
- Prednosti i nedostaci, elementi konstrukcije i konstrukcijska obilježja različitih vrsta brodica
- Oprema brodice
- Stabilnost brodice – pojam, podjela i značenje stabilnosti broda
- Konopi i uzlovi
- Meteorologija, općenito
- Meteorološki elementi – temperatura zraka, atmosferski tlak, vlažnost zraka; zračna strujanja, oblaci i oborine, magla i vidljivost
- Vjetrovi na Jadranu
- Plima i oseka, valovi koje stvara vjetar, mrtvo more, utjecaj plitke vode, morska doba
- Izvješća i upozorenja, vrijeme i uvjeti plovidbe.
MANEVRIRANJE BRODICOM, SIGURNOST PLOVIDBE I PRUŽANJE PRVE POMOĆI
- Manevriranje brodicom – pojam, vrste manevriranja i značenje
- Poznavanje manevarskih sposobnosti brodice
- Praktično upravljanje brodicom u plovidbi, pristajanju, sidrenju i vezivanju
- Vanjski uvjeti pri manevriranju (vjetar, valovi, struje)
- Pravila o izbjegavanju sudara na moru
- Praktičan prikaz s modelima
- Svjetla na brodovima
- Dnevni znakovi
- Zvučni signali
- Poznavanje postupaka u slučaju opasnosti
- Signali opasnosti
- Suradnja sa SAR službama (Search And Rescue – Služba traganja i spašavanja)
- Preživljavanje na moru – postupci u splavima i brodicama za spašavanje
- Sredstva za spašavanje – vrste, količina, oprema i obilježja
- Splavi za spašavanje i spasilački čamci
- Osobna sredstava za spašavanje (prsluci, pojasi)
- Pružanje prve pomoći
- Sredstva za pružanje prve pomoći
- Izvori povreda na brodici
- Umjetno disanje
- Pružanje prve pomoći u slučaju hipotermije, smrzavanja i visokih atmosferskih temperatura (ako ste negdje već polagali ispit iz prve pomoći treba donijeti pisani dokaz o tome – npr. preslik vozačke dozvole)
POMORSKA RADIO-TELEFONSKA SLUŽBA
- Isprave brodske radijske telefonske postaje, služba bdijenja, rad u luci, nadzor i inspekcija
- Smještaj radijske postaje, dijelovi radijske postaje, mjere protiv smetnji
- Identifikacija i pozivni znakovi, opći postupak za uspostavljanje veze
- Signal za pogibelj, poziv i poruka o pogibelji
- Signali i poruke o hitnosti i signali i poruke o sigurnosti
- Red prvenstva u radio-prometu, radio telegram, upotreba međunarodne tablice za sricanje slova i brojeva, provjera radijske postaje prije puštanja u rad
- Praktično rukovanje radio telefonskom postajom, osnovna načela Svjetskog pomorskog sustava za pogibelj i sigurnost – GMDSS sustava.
- Priprema za ispit
- Pohađanje tečaja za ispit ne samo da će vam pomoći u savladavanju znanja i vještina, nego će vam olakšati i samo pristupanje ispitu.
Cijene tečaja
Cijena se kreće od 400 do 800 kn. Ovisi i o opremljenosti organizatora i o tome da li je uračunat priručnik i sl. Budući da i te cijene prate krizu, mogu se već naći ponude za tečaj za Voditelja kategorije B i od 200 kuna.
Organizatora tečajeva mogu biti – yacht clubovi, jedriličarski klubovi, ronilački klubovi, razni nautički centri, škole jedrenja, čarter-agencije pa i neke auto-škole. Najpouzdanija su, naravno, pomorska učilišta. Treba samo “proguglati” na Internetu i naći najbližeg ili najpovoljnijeg organizatora.
A kao primjer pripremne literature za ispit dajemo link na besplatne skripte pomorskog učilišta Diverso Impex iz Splita:
Voditelj brodice A kategorije – Besplatna skripta učilišta Diverso Impex
Voditelj brodice B kategorije – Besplatna skripta učilišta Diverso Impex
Dokumenti za ispit
Sve informacije o polaganju ispita dobit ćete kontakt telefonom (ili e-mailom) lučke kapetanije kod koje namjeravat polagati ispit ili kod organizatora tečaja za voditelja brodice (A ili B), koji onda s odgovarajućom kapetanijom dogovara mjesto i vrijeme ispita.
Za pristup ispitu valja pripremiti: ispunjeni obrazac zamolbe i dvije fotografije, veličine 3,5×3 cm. Za ispit kategorije B treba preslika osobne iskaznice (obje strane), ili putovnice, preslika potvrde o položenom ispitu pružanja prve pomoći odnosno preslika vozačke dozvole za auto. Tko to nema – polaže i prvu pomoć. Nadalje, prethodno treba uplatiti iznos od oko 475 kuna, što je cijena ispita s državnim pristojbama (svota je orijentacijska, jer je promjenjiva, iako ne značajno). No, sve ćete naputke dobiti od organizatora uoči polaganja ispita.
ISKUSTVA KANDIDATA: Najčešća pitanja na ispitu
Neki od današnjih voditelja brodice podijelili su s nama iskustvo s polaganja ispita za voditelja brodice B kategorije. Evo, tih korisnih opisa i primjera pitanja koja možete očekivati.
Izlazi se pred komisiju tročlanu komisiju. Pred vama je obično velika pomorska karta s ružom vjetrova, te nekoliko malih maketa brodica. Postave ih na kartu te kažu: “Ajde sad pokaži te koja brodica ima prednost i koja treba kuda ići da bi se izbjegao sudar …”
Pitaju za svjetla na brodu, koliko se smijete približiti obali, što znači žuta ili narančasta plutača u moru (ronilac, odnosno podvodni ribolovac), pokažu oznaku svjetionika i traže da se pročita i objasni: karakteristike svjetla, koliko daleko se vidi, na kojoj je visini … I tome slično.
Iskustvo iz Splita
Ruža vjetrova je neizostavno pitanje na svakom ispitu. Na primjer: “Ploviš iz Splita prema Hvaru, u koji kvadrant ćeš stići?”. Jedni su odgovarali u prvi, neki u drugi a pravi odgovor je – naravno, u treći kvadrant.
Bilo je pitanja koja vrsta morskog dna je najpogodnija za sidrenje. Koje sidro bi upotrijebio za to?
Koliko konopa moraš imati na brodu, koji su radni kanali za telefoniju? Kako zvuči pravilno javljanje u slučaju opasnosti …
Što znači npr. slovo M ispod broja na karti?
Što treba napraviti kada se svjetionik ugasi ili se pokvari. Tu sam rekao treba PAN-PAN (3x), malo sam falija pa su mi oni rekli da treba reći SECURITE (3x) …
Najvažnije je da ostaneš u diskusiji s komisijom. One “mutave” baš ne vole posebno …
Iskustvo iz Zagreba
Pred tročlanom komisijom odgovaraju dva kandidata a evo pitanja na koja su morali odgovoriti:
Rad na karti, oznake, svjetionici, koje je najbolje dno za sidrenje (mulj, oznaka M), dobiješ kurs od npr. 30 stupnjeva pa ga trebaš ucrtat na karti, kada se koristi radar (uvjeti smanjene vidljivosti), očitavanje milja i kabela s desnog ruba karte, koji je 10. dio milje (kabel), što se ne smije činiti nad podmorskim kabelom (sidrenje, kočarenje), što predstavlja plavi dio na karti (dubina do 10 m) ….
Motori, ekologija i radiostanica – koje sve motore imamo, kako se podmazuju (dvotaktni – s mješavinom ulja i benzine), da li smijemo bacati u more jestivo ulje (nipošto), da li smijemo bacati kruh na otvorenom moru i u plićaku – ispalo je da na otvorenom smijemo a u plićaku ne, kako se toči gorivo u brod i što treba sve poduzeti, što napraviti kad se zapali motor (gasiti aparatom, krpom ili morem), koje su predradnje prije nego upalimo motor (ovdje ide nabrajanje jedno pet stvari koje se u praksi obično ne čine, kao npr. je li podmazivanje motora u redu), zatim – koje su oznake za hitnost i sigurnost (pan-pan, securite), dijelovi radiostanice, slovkanje nekog imena ili druge riječi (to je ono: alfa, bravo, charlie, delta, echo, foxtrot…).
Svjetla, čvorovi, prednost prolaska – pokaže sličice s brodskim svjetlima i pita tko ima prvenstvo prolaza, zatim – koje sve vrste brodica s obzirom na namjenu imamo, kako se označavaju gospodarska a kako osobna plovila, kako se vežu čvorovi pašnjak i zastavni, koji su zvučni signali -lijevo, desno, pretjecanje, da se objasni neke od vjetrova, npr. buru.
Uglavnom nije da baš sve treba znati, pomognu ako se ne zna, ali ipak treba znati. Sretno!
Još jedno ZG iskustvo. Tko god kaže da je dovoljno pročitati skriptu u jedno popodne taj očito nije polagao u Zagrebu u novije vrijeme.
Ispit je trajao najmanje 45 minuta, po desetak minuta kod svakog ispitivača i još desetak minuta čekanja reda od jednog do drugog ispitivača. Ukupno ih je troje. Ispit je podijeljen u pet kategorija, kao predmeta – to se dobije na papiru prije ulaska. Kada se uđe u dvoranu ide se kod prvog slobodnog ispitivača, po dvoje.
Ispitivač za mape pita određivanje kursa, smjera plovidbe, što je to peljar, zašto se izdaje i kada se ažurira i nekoliko detalja oko karte.
Drugi je pitao prednost plovidbe, dva primjera, položaj svjetala na brodu, kada moraju biti upaljena, moraju li biti upaljena kad je brod vezan u luci i koja, na kojoj se udaljenosti smije ploviti od obale, procedura zaobilaženja – što treba učiniti zvučnim signalom, pretjecanje, tko ima prednost kod ulaska i izlaska iz luke, malo o ekologiji i bacanju ulja u more… Vezanje čvora i pašnjaka.
Treći je pitao što je bura, kako je prepoznati, koliko traje a drugoga je pitao o maestralu. Vezano uz sigurnost, paljenje motora – procedura, vrste motora, kako sigurno natočiti gorivo u luci, kako se riješiti statičkog elektriciteta s broda, koja su tri najvažnija poziva na radiju i što znače, koji su dijelovi radio uređaja, slovkanje svoga imena na radiju… Sveukupno, odgovorio sam na 35-40 pitanja, od toga dva nisam znao, nešto sa svjetlima na jarbolu i ovo sa statičkim elektricitetom.
Eto ispod sat vremena nitko nije izašao van, osim onih koji su pali prvi dio ispita pa nisu niti išli na druga četiri.
Dozvola se preuzima za 8 dana na porti.
Problemi s uzlovima i svjetlima. Prvi ispitivač je pitao određivanje kursa, određivanje udaljenosti, značenje dva simbola na karti.
Drugi je pitao o motorima, o ukrcavanju goriva (ono što piše u skripti da se motor treba ugasiti 50 m prije pumpe je krivo!). Mayday (nije pitao slovkanje), nešto o požaru, dijelove radiostanice ….
Treći je tražio da se zaveže jedan čvor, koji vjetar radi najveće valove, koji se dokumenti moraju imati na brodici, kuda ide morska struja u Jadranu i situacija sa svjetlima – koja vrsta broda, tko ima prednost – pretjecanje, uklanjanje, mimoilaženje. Kod ovog ispitivača problemi su bili čvorovi. Teže je onima koji dobiju sidreni, plutačni ili vrzni, jer su špage kratke i nemaš nešto za što bi to zavezao, neki prsten ili neku cijev. Bilo bi lakše da to nabave, da ne moraš vezati čvorove po zraku. Isto tako umjesto opisivanje svijetla i tko kamo plovi je problematično, jer se sve mora popamtiti i vizualizirati. Bilo bi bolje kad bi imali neku sliku i ili makete (kao sto su neki u temi prije naveli da negdje imaju), jer se lakše može pokazati i objasniti.
Trostruko rešetanje
Prvi ispitivač: pravila prometa, zakoni, radiofonija: Koja svjetla se vide na motornom brodu manjem od 50m (nije pitao iz kojeg smjera se gleda).
Kako bih pozvao neki drugi brod preko radio postaje (Ilija, ilija, ilija, ovdje jedrilica marko marko marko, prijem).
Od čega se sastoji brodska radio postaja (antena, prijamnik, predajnik, itd.)
Slovkaj SUZANA.
Drugu curu je još pitao prednost prolaska, stavio je na stol par spajalica kao „ovo je jedrilica, ovo je brod, ovo je brod, ko ima prednost prolaska“
Koju brodicu možeš voziti sa B kategorijom, koje područje plovidbe pokriva III zona
Koji je pozivni znak za hrvatsku obalnu radio postaju (9AR za Rijeku, 9AS za Split)
Od čega se sastoji registarska oznaka na brodici (MK 123 – Makarska i redni broj kako je uvedena u registar plovila u Lučkoj kapetaniji Makarska)
Drugi ispitivač: praksa plovidbe, konstrukcija broda, motori, zaštita na brodu itd.
Kakvi motori postoje (vanbrodski, unutarnji, dizel, benzin, dvotaktni, četverotaktni)
Koliko pojaseva za spašavanje moraš imati na brodici (za sve na brodu po jedan obavezno)
Kako bi ugasio požar na brodici (sa čime sve – aparat za gašenje, voda iz mora, mokra krpa, itd.)
Ako vidiš da toneš, ali možeš još ploviti, šta je najbolje napraviti (probat doći do plićaka, pješčanog po mogućnosti da tu potone)
Kako se toči gorivo na benzinskoj (predradnje, tijek točenja, poslije točenja)
Zaveži neki uzao (čvor) po vlastitom izboru.
Vjetrovi – mene je pitao buru, drugog maestral – općenito o vjetru, od kud puše, kako utječe na plovidbu i vrijeme, itd.
Treći ispitivač: navigacija, kartografija, navigacijski uređaji …
Nađi koordinate ove točke na karti
Izmjeri kut i duljinu kursa koji je ucrtan na karti …
Pita oznake na karti (oznaka za greben, oznaka za dubinu, plavi pojas uz obalu – 10 m dubine i manje, oznaka za podvodni kabel, oznaka svjetionika i kakav je to svjetionik, itd.
Općenito me je pitao o kompasu, što je kompas i što utječe na pokazivanje kompasa (varijacija i devijacija)
Ruža kompasa – čemu služi, kolika je varijacija označena na ruži vjetrova, ako je karta iz 2004. a sad je 2011. kako ćeš izračunati novu varijaciju (na ruži vjetrova piše kolika je varijacija bila 2004. Npr. 2st23′ i koliki je godišnji prirast, npr. 12′ i onda od 2004 do 2011 je 7 godina, 7*12’=84’=1st24′ dodaš na onih 2st23′ – pazi da ako zbroj minuta bude veći od 60 da povećaš stupanj za 1 – to je caka)
Čemu služi radar i kako radi – vrlo općenito.
VODITELJ BRODICE KATEGORIJE – C
Voditelj brodice kategorije C prvi je stupanj profesionalnog skippera – kapetana za sva mora svijeta. Tečaj traje ukupno 25 sati predavanja i vježbi, plus obaveznih šest sati praktične plovidbene nastave.
Kada položi propisani ispit voditelj brodice C kategorije može upravljati brodicama i jahtama do 30 BT u komercijalne svrhe, bez obzira na zonu plovidbe (cijeli svijet) i tip plovila
Osim položenog ispita, uvjeti za stjecanje kategorije C su: navršenih 18 godina života, završena osnovna škola, zadovoljavanje zdravstvenih uvjeta, osobito što se tiče vida i sluha.
Uvjerenje kategorije C bez ispita može steći:
- osoba koja ima stečeno časničko zvanje u službi palube sukladno posebnom propisu, ili
- ima stečeno časničko zvanje u službi stroja sukladno posebnom propisu – ali pod uvjetom da položi dopunski ispit iz Pomorske radio-telefonske službe po ispitnom programu za voditelja brodice kategorije C, te oni koji su završili dočasničku ili časničku školu Hrvatske ratne, mornarice ili višu odnosno visoku pomorsku školu nautičkog ili brodostrojarskog usmjerenja. Dozvola kategorije C vrijedi 5 godina od dana izdavanja. Da bi je obnovio na isto vrijeme vlasnik mora ponovo na liječnički pregled kako bi zadovoljio zdravstvene uvjete, osobito što se tiče vida i sluha.
Stara dozvola “mornar motorist”
Stara dozvola “mornar motorist” koja je važila kao «skiper licenca» može se prema novim propisima prevesti u Uvjerenje o osposobljenosti za voditelja brodice C, uz obavezu polaganja ispita iz Pomorske radio-telefonske službe po ispitnom programu za voditelja brodice kategorije C. Budući da je od vremena “mornara motorista” prošlo već podosta godina, vjerujemo da više nema takvih slučajeva, ali ovo napominjemo “za svaki slučaj”.
Osim toga uvjet za stjecanje kategorije C je proći liječnički pregled i zadovoljiti propisane zdravstvene uvjete, posebice dobar vid i sluh.
ŠKOLSKI PROGRAM I PROGRAM ISPITA VODITELJA BRODICE KATEGORIJE C
Dakle, školovanje je obvezno, obuka traje 25 sati teorije i vježbe, te 6 sati prakse, te obuhvaća sljedeće predmete i sadržaje:
POMORSKA PLOVIDBA (NAVIGACIJA)
- Pomorska karta, općenito (vrste, sadržaj karte, katalozi karata, mjerila)
- Čitanje karata, oznake i skraćenice
- Određivanje kurseva i azimuta
- Mjerenje udaljenosti na kartama
- Plovni putovi i balisaža, IALA sustav
- Ucrtavanje točke broda
- Elektronska karta
- Osnove terestričke navigacije
- Istovremeno opažanje,
- Opažanje u razmaku vremena
- Zbrojena i procijenjena pozicija
- Priručnici za navigaciju
- Peljari
- Popisi svjetionika
- Kompas
- Magnetizam
- Kompas, dijelovi, vrste, princip rada pogreške
- Brodski i zemaljski magnetizam, kompenzacija
- Upotreba elektronskih pomagala na brodu
- Radar, princip rada, mjerenje udaljenosti i kuta radarom, karakteristike radarskog sustava, radarske smetnje i lažni odjeci, svojstva objekta i jačina odjeka,
- Dubinomjeri, vrste, principi rada, pogreške
- Brzinomjeri: vrste, principi rada, pogreške
- Satelitski navigacijski sustavi: GPS, određivanje položaja broda GPS sustavom
- Planiranje pomorskog putovanja
- Priprema i izbor plovnog puta
- Provedba putovanja i nadzor provedbe plana putovanja.
MOTORISTIKA I ZAŠTITNE MJERE
- Mehanički porivni uređaji; podjela
- Osnovni pojmovi o radu, priprema za pogon, upućivanje i zaustavljanje
- Načini upućivanja, podmazivanje i hlađenje
- Kontrola rada, instrumenti za kontrolu
- Dijagnosticiranje kvarova i njihovo otklanjanje
- Akumulatori, gorivo i mjere predostrožnosti kod krcanja goriva
- Brodske instalacije
- Sredstva za gašenje požara.
- Sprječavanje onečišćenja: izvori onečišćenja; mjere opreza, nadzor rada i postupci sprječavanja onečišćivanja; postupci u slučaju onečišćenja; načini i priručna pomagala za sprječavanje onečišćivanja morskog okoliša s brodica
POMORSTVO, METEOROLOGIJA, PROPISI I PRUŽANJE PRVE POMOĆI
- Poznavanje nacionalnog pomorskog prava
- Propisi o plovidbi u lukama, tjesnacima, unutrašnjim morskim vodama i teritorijalnom moru
- Isprave na brodici
- Nadležnosti lučkih kapetanija u odnosu na brodicu i posadu brodice
- Sredstva pomorskog prometa
- Brodovi, brodice i jahte različitih tipova, tehnologija i materijala gradnje
- Oprema brodice
- Stabilnost brodice: pojam, podjela, značenje stabilnosti broda
- Konopi i uzlovi
- Pružanje prve pomoći
- Sredstva za pružanje prve pomoći
- Uzroci ozljeda na brodici
- Umjetno disanje
- Pružanje prve pomoći u slučaju hipotermije, smrzavanja i visokih atmosferskih temperatura
- Meteorologija i oceanografija – općenito
- Meteorološki elementi – temperatura zraka; atmosferski tlak; vlažnost zraka
- Zračna strujanja – oblaci i oborine
- Magla i vidljivost
- Vjetrovi na Jadranu
- Plima i oseka, morske mijene
- Morski vjetrovni valovi, mrtvo more
- Izvješća i upozorenja, vrijeme i uvjeti plovidbe.
- Instrumenti na jahti Raffaelli extreme
MANEVRIRANJE BRODICOM I IZBJEGAVANJE SUDARA NA MORU
- Manevriranje brodicom – pojam, vrste manevriranja i značenje
- Poznavanje manevarskih sposobnosti brodice
- Praktično upravljanje brodicom u plovidbi, pristajanju, sidrenju i vezivanju
- Vanjski uvjeti pri manevriranju (vjetar, valovi, struje)
- Pravila o izbjegavanju sudara na moru
- Praktičan prikaz s modelima
- Svjetla na brodovima
- Dnevni znakovi
- Zvučni signali
- Poznavanje postupaka u slučaju opasnosti
- Signali opasnosti
POMORSKA RADIO-TELEFONSKA SLUŽBA
- Isprave brodske radijske telefonske postaje, služba bdijenja, rad u luci, nadzor i inspekcija
- Smještaj radijske postaje, dijelovi radijske postaje, mjere protiv smetnji
- Identifikacija i pozivni znakovi, opći postupak za uspostavljanje veze
- Signal za pogibelj, poziv i poruka o pogibelji
- Signali i poruke o hitnosti i signali i poruke o sigurnosti
- Red prvenstva u radio-prometu, radio telegram, upotreba međunarodne tablice za sricanje slova i brojeva, provjera radijske postaje prije puštanja u rad
- Praktično rukovanje radio telefonskom postajom, osnovna načela Svjetskog pomorskog sustava za pogibelj i sigurnost – GMDSS sustava
SIGURNOST NA MORU
Pomorske nezgode
- vrste, obilježja, načelni postupci
- sudar brodova – neposredni postupci
- nasukavanje – namjerno i slučajno
- procjena i ograničavanje oštećenja
- sprečavanje prevrtanja i/ili potonuća.
Sredstva za spašavanje
- vrste, količina, oprema i obilježja,
- splavi za spašavanje
- osobna sredstava za spašavanje (prsluci, pojasi)
Pružanje pomoći
- obveza pružanja pomoći;
- načini traganja prema IAMSAR priručniku; suradnja sa SAR službama
- prihvat i pružanje pomoći ljudima u moru; postupci u slučaju “Čovjek u moru”.
ZAPOVJEDNIK JAHTE KATEGORIJE A
Prvi uvjet za Zapovjednika jahte kategorija A (do 100 bruto tona) je navršenih 18 godina, srednja škola, najmanje 12 mjeseci na trgovačkom ili javnom brodu, da tri godine ima Voditelja brodice C, da je zdrav, posebno se provjerava vid i sluh i, naravno, da položi ispit.
Tečaj za kapetana jahte kategorije A stoji 4.300 kuna, ispit 1.000 kuna plus 20 kn služba pomoraca i 70 kuna. Tečaj traje 8 dana.
ZAPOVJEDNIK JAHTE KATEGORIJE B
Da bi se stekla dozvola Zapovjednik jahte kategorije B treba imati navršenih 25 godina, najmanje srednju školu, dvije godine plovidbenog staža kao član plovidbene straže ili 12 mjeseci plovidbe kao zapovjednik jahte do 100 BT, te zdrav vid i sluh. Tečaj traje 45 dana stoji 17.700 kuna, plus 2.000 kuna za ispit, 20 kuna za službu pomoraca i 70 kuna biljega.
Dozvola vrijedi 5 godina a obnavlja se opet na daljnjih 5, ako je vlasnik zdrav i ako dokaže (pomorska knjižica – matrikula, platna lista) da je u proteklom razdoblju najmanje 12 mjeseci plovio kao zapovjednik jahte do 500 BT.
Pomorska učilišta
Za razliku od voditelja brodice A i B, već kod pripreme polaganja ispita za voditelja brodice C, školovanje je – obavezno. Tu nema improvizacije, tečaj se provodi točno prema određenom programu učilišta koja steknu pravo na takvu licencu po strogo propisanim uvjetima.
Navest ćemo nekoliko takvih profesionalni pomorskih učilišta koja su, baš zbog odgovarajuće opreme, stručnih kadrova i ostalih uvjeta stjecanja pomorskih znanja stekle licencu za školovanje kadrova u pomorstvu, što uključuje i voditelje brodica i zapovjednike jahti. Dakle to su Pomorski fakultet u Splitu i Pomorski fakultet u Rijeci, privatno pomorsko učilišta Diverso Impex u Splitu, Adria Libar (prijašnji Adria Mare) s učilištima u Splitu, Šibeniku, Zadru, Rijeci, Zagrebu …U tim učilištima polaznici se mogu u praksi naučiti služiti i najsuvremenijim brodskim uređajima navigacije i komunikacije. Danas su već gotovo sve najobičnije čarter jedrilice opremljene GPS-om i elektronskim navigacijskim kartama, plotterom … A da ne govorimo o sofisticiranoj opremi današnjih jahti.
NEKI POJMOVI SUVREMENE NAVIGACIJE
GPS je globalni navigacijski sustav (Global Positioning System) koji poziciju broda (čovjeka, vozila) određuje na bazi signala sa satelita koji kruže oko Zemlje na točno određenim putanjama i ispisuje koordinate na zaslonu GPS prijemnika. Na modernim prijemnicima tu su i kurs, brzina, prevaljeni put, udaljenost i vrijeme dolaska do cilja ili prolazne točke na ruti, programirane putne točke, dan, sat, minute i sekunde…
ARPA RADAR (Automatic radar plotting aids) je sprava za automatsko radarsko ucrtavanje, koje stvara svojevrsnu protusudarnu sliku.
ECDIS sustav (ECDIS je skraćenica od Electronic Chart Display and Information System softwarea za navigaciju brodova). Software je priključen na GPS te prikazuje trenutnu poziciju broda na karti. Pomoću podataka sa AIS (Automatic Information System) vide se na karti i ostali brodovi koji se nalaze u tom području. Karte se obično prikazuju u standardnom S-57, S-52 formatu.
NAVTEX služba je odašiljanje i primanje navigacijskih radiooglasa o sigurnosti plovidbe na engleskom putem posebnih brodskih prijemnika.
GMDSS – Global Maritime Distress and Safety System je svjetski pomorski sustav za pogibelj i sigurnost koji satelitskim i zemaljskim vezama preko MRCC (Maritime Rescue and Coordination Centre), Pomorskog centra za koordinaciju spašavanja (kod nas je u Rijeci) omogućava hitnu intervenciju spasiteljskih i drugih brodova u slučaju pogibelji na moru.
VHF DSC (Digital Selective Calling) – Brod opremljen VHF opremom u frekventnom području 156 – 174 MHz sa DSC uređajem mora primati i odašiljati vrstu emisije G2B na kanalu 70. DSC se koristi za automatsko pozivanje za uzbunjivanje ili razmjene nekih drugih obavijesti na relaciji: kopno – brod, brod – kopno, i brod – brod u zemaljskim pomorskim sustavima veza na VHF području.
INMARSAT (International Maritime Satellite Service) je međunarodna organizacija za satelite sa sjedištem u Londonu. Sa četiri geostacionarna satelita te brodskim i zemaljskim postajama omogućuje komunikaciju brod – kopno, kopno – brod i brod – brod između zemljopisnih širina 70°N i 70°S. Osim komercijalnog komuniciranja omogućuje automatsku predaju signala o pogibelji centrima potrage i spašavanja.
Piše: Mladen Gerovac