Aktualno

Opaka Jabuka: Mitski vulkanski otok usred Jadrana pod opsadom 1000 jedriličara!

Regata Jabuka vodičkog Jedriličarskog kluba Tijat najveća je, najzahtjevnija...

Zadar na idra: Šest dana manifestacije posvećene očuvanju pomorske baštine

U Zadru je od 21. do 26. listopada održana...

VIŠKA REGATA: Trijumf Stravaganze i posade Nika Kmetovića

Novi veliki uspjeh Dubrovčana Nika Kmetovića i posade njihovog...

LUCA BASSANI: Tvorac budućnosti nautike

Luca Bassani Antivari, osnivač, vlasnik i predsjednik Wally Grupe, Norberto Ferretti, prvi čovjek moćne Ferretti Grupe i Paolo Vitelli, šef grupacije Azimut Benetti. Njihova imena pokrivaju najpoznatije brandove jahti u Italiji i svijetu. Sva su trojica izvanredne osobe, sjajni menadžeri i organizatori, vrsni poznavatelji onoga čime se bave. No, Luca Bassani ipak je i u tome izuzetan. On je i izvanredan jedriličar sa snažnom i strastvenom osobnošću, s intrigantnim idejama, s odlučnom kreativnošću i smislom za detalje, te je i svoju osobnost i sve te ideje ugradio u svoje brodove.

Lucca Bassani
Luca Bassani na WallyPoweru 118

Bassani je inače doktorirao ekonomiju, 56 mu je godina, 40 godina jedri. Obožava one-design regate. Jer, to je najveći sportski izazov, sve su jedrilice jednake, odlučuju znanje, iskustvo, uigranost posade, umijeće jedrenja, i, naravno, opet osobnost skipera. U klasi Mumm 30 Luca Bassani je 1998. osvojio Prvenstvo svijeta, prije toga je uveo J24 klasu u Italiji, dva puta je bio prvak Europe i jednom treći na svijetu. Jedri i na Farru 40, jednom je i vlasnik, ali posjeduje i nekoliko IOR jahti (International Offshore Rule – regatna pravila o premjeru brodova). Od mladih dana voli more i živi za more i brodove, a onda je odlučio sagraditi jahtu za svoju dušu i iz toga se razvio graditeljski koncept koji je nautiku uveo u budućnost.

Luca Bassani za sebe kaže: “Oduvijek sam volio more, ali što sam stariji to ga više volim. Jedrenje, ronjenje, plovidba motornim brodom, plivanje, skijanje na vodi – sve mi to daje mogućnost da uživam u moru. Pokušao sam razviti najbolji brod kojim se može uživati na moru, ali moj konačni cilj bit će da stvorim osobni plutajući otok na kojem ćete moći živjeti cijele godine i micati ga kuda god poželite. To je projekt koji razvijamo upravo sada, imam ga u glavi i na par komadića papira. Dat ću mu ime WallyIsland.” To je, eto budućnost, no krenimo redom, od trenutka kada je ta budućnost nautike po Bassaniju – počela.

Wally: Ploveći otok budućnosti
Bassanijev san: Ploveći otok budućnosti

Wallygator – brod za obitelj

Godine 1989. kada se oženio, odlučio je sagraditi brod za obitelj. Bila je to velika luksuzna jahta za obiteljsko krstarenje, sigurna i laka za upravljanje, ali s performansama regatnog maksi-krstaša.

“Imali smo jednogodišnju bebu i željeli smo da brod bude prijateljski prema našem djetetu. Brod je bio tamnozelen i tražili smo ime koje bi se slagalo s bojom i s prijateljskom dušom broda. I našli smo ga. Wallygator! Zeleni krokodil iz popularnog crtića. Taj se krokodil uvijek smijao!” – priča Bassani o svom graditeljskom početku. Wallygator je na prvo krstarenje zaplovio 1991. I tada se već razvila ideja o gradnji jahti osebujnog futurističkog dizajna i visoke tehnološke izvedbe, koje reflektiraju snagu i strastvenost, koje izazivaju neugodu i oduševljenje. Tako je 1993. osnovana tvrtka za maritimni dizajn Wally Yachts. Godinu dana kasnije sagrađen je i drugi Wallygator, keč od 105 stopa (danas plovi pod imenom Nariida). I prvi Wallygator promijenio je vlasnika, kupio ga je jedan talijanski industrijalac i danas taj je brod poznat pod imenom Mr. Gecko.

WallyIndio
WallyIndio

Godine 1995. porinut je Genie of the Lamp, slup od 80 stopa, 1996. dovršen je prvi Wally B, za jednog engleskog bankara. Godinu dana kasnije slijede još dva slupa od 80 stopa – Magic Carpet i Kauris II. Iste je godine zaplovila i poznata Kenora po narudžbi jednog argentinskog biznismena i Yam, namijenjen poznatom talijanskom industrijalcu. Bila je to dotad najplodnija godina Wally Yachtsa – porinut je i revolucionarni 88 stopa dugi slup Tiketitan, koji će tri godine kasnije odvesti Bassanija i njegovu tvrtku u tada neslućenom pravcu.

WallyEsense
WallyEsense

Iz Wally škvera i dalje izlaze maksi-jedrilice koje osvajaju i ljubitelje jedrenja i stručnjake – Genie, Tuamato, Askheront ( kasnije Barong C), koji osvaja Super Yacht Design Award. Kompanija istodobno radi limitiranu ediciju Wallyski, inovativne skije od karbonskih vlakana.. A onda dolazi do slučajnog susreta, koji će Bassanija – jedriličara odvesti u svijet motornih jahti. Bilo je to 1998. kada je jedan od njegovih klijenata vidio Bassanijevu prekrasnu jedrilicu Tiketitan. Taj je klijent rekao Bassaniju: “Slušajte, uvijek sam imao motorne jahte, nikad neću kupiti jedrilicu. Ali kad sam vidio jednu od posljednjih vaših kreacija u jedrilicama, bila je toliko lijepa, zanimljiva i zapravo intrigantna da bih volio imati motornu jahtu s nešto duše koju sam osjetio u toj vašoj jedrilici” – sjeća se tog susreta Luca Bassani.

“Tiketitan je bila vrsta vojne jahte na jedra, što zvuči a i izgleda vrlo čudno, jer od starih Rimljana i Grka nismo imali vojne jedrilice” – šali se Bassani, kojega je klijentova sugestija istog trenutka inspirirala: “U momentu sam shvatio da WallyPower brod treba biti tako jednostavan, agresivan, brz, udoban i tehnološki napredan kao Tiketitan.”

Bassani je odlučio razviti svoj vlastiti prototip. Tri godine poslije i s uloženih 36 milijuna eura nova ideja postala je stvarnost. U konzervativnom industrijskom okruženju, Bassani je sam morao financirati projekt jer to je bio jedini način da oslobodi revolucionarni koncept motornih jahti, bez ograničenja koja i inače koče svaki razvoj. A Bassani si je tada to već mogao dozvoliti.

Godine 2001. porinuta je jedrilica Tiketitoo i prvi motornjak revolucinarna izgleda, izrade i koncepcije – WallyTender. Dnevni krstaš od 35 stopa. Istodobno, Bassani najavljuje Wally Power 118 i manji WallyPower 70. Reakcije na prvi WallyTender bile su sjajne. Jednako kao i na prve Wallyije na jedra. Već slijedeće godine prodano je sedam Wally Tendera. Kompanija mijenja ime u Wally koja objedinjuje tri tvrtke: Wally Yacht (jedrilice), WallyPower (motornjaci) i Wallyski (skije). Sjedište kompanije je u Monacu, a brodovi se grade u Italiji, jedrilice u Farou, a motornjaci u Massa Carrari.

WallyPower 118 senzacija

I konačno vrhunac, koji je šokirao nautički svijet i srušio sve barijere u dizajnu i koncepciji modernih super-jahti. U lipnju 2003. pojavio se WallyPower 118.

Doživljaj je bio i šokantan i sjajan. Jednostavno niste mogli skinuti pogleda s tog čudovišta. Čak ni zakleti tradicionalisti okupljeni na classic-showu najljepših jedrilica na svijetu, natjecatelja Voiles De St. Tropez nisu mogli odvojiti pogled od Wally Powera, a na Monaco Yacht Showu posjetitelji nisu mogli dovoljno se nauživati njenom neobičnom agresivnom izgledu. A tek kada stupite na njega i zaplovite – doživljaj je čudesan, kao u nekom futurističkom avanturističkom filmu, nešto što premašuje i najdivljiju maštu mistera Q, omiljenog tehnološkog čudaka i izumitelja iz filmova o Jamesu Bondu.

Ovo djeluje jako, zavodljivo i sofisticirano, ali vrlo stvarno i vrlo upotrebljivo. Brod izvana izgleda veoma agresivno, skoro zločesto. Ali jednom kad stanete na palubu, odmah imate osjećaj mira, smirenosti, što je Bassani i želio postići. Boja trupa je metalik tamno zelena, koja se refleksijom mijenja, ovisno o suncu i okolišu. Poput kameleona. Laminirano kompozitno staklo daje mu tajanstveni izgled.

Bassani svoj proizvod opisuje s jednom slikovitom usporedbom: “Rezultat je ono što se moglo dogoditi da ste uzeli kineskog arhitekta Ieoha Minga Peia, dečke iz Ferrarija, inženjere zvuka iz Bose i čudesnog dizajnera Philippe Starcka, da ste ih sve zatvorili s kutijom keksa i termosicom kave u jednu sobu i rekli: Ne izlazite van dok ne smislite nešto ploveće oko čega ćete se svi složiti.” I to je, otprilike, to: od metalnog trupa do tikom obložene outdoor teretane na WallyPower 118 Bassani je dizajnirao nešto što privlači svaki estetski osjet.

Wally Power 118
Wally Power 118: ljepotica i zvijer

Sva brodska “crijeva” – žice, elektronika, cijevi, hidraulika skrivene su od pogleda, dok izvanredna upotreba stakla kreira transparentnost dosad neviđena u svijetu dizajna motornih super-jahti. Jedan od ciljeva koje je Bassani htio postići je taj da se može vidjeti krma s pramca i pramac s krme. Obično, između je nadgrađe koje priječi pogled. Kombinacijom ogledala i pokretnih vrata, na WallyPoweru118 stojite na pramcu i vidite krmu i obrnuto. Ako ste unutar broda imate osjećaj da ste vani, jer svugdje oko vas su stakla i ogledala, tako da nikada ne ostajete bez pogleda na more, obalu i nebo.

Što se tiče zvuka, htio je da ga ne bude uopće čak i pri brzini od 80 milja na sat. Specijalne plinske turbine opremljene su vodnom propulzijom (bez propelera) široko ju raspršuju tako da utišaju jahanje valova zvučno i fizički. Jedinstven oblik pramca reducira vertikalnu akceleraciju (pokret dolje i gore) za 50 posto.

Što se društvenog života na brodu tiče Bassani je želio postići osjećaj opuštenog luksuza tako da može biti sasvim sportski, ali i posve formalan. U tom smislu uspio je srušiti i neke visoke društvene norme. Možete doći na službenu svečanu večeru u smokingu i s leptir mašnom, ali bez cipela. Bosi.

Životni prostor na WallyPower118 je organiziran na tri razine. Krmeni kokpit i salon su na istoj razini, prostor za blagovanje i navigacijsko-kormilarni prostor te prednji kokpit za društvo su na višoj razini, dok su gostinjske sobe, prostor za posadu gosti, servisni dio i strojarnica na donjoj palubi. Vlasnička spavaonica je odijeljena od ostalog dijela donje palube odjeljkom s dvostrukim vratima i s dva predvorja. I gostinjske sobe imaju predvorje.

WallyPower
WallyPower

Gostinjske kabine su dekorirane u prirodnoj tikovini, bijelo lakiranim oblogama od furnira, srebrnom feberglasu i tkaninom u prirodnoj žućkastoj boji nebijeljenog platna. Svaka ima queen-size postelju i 15-inčni plazma ekran. Krovni prozori osiguravaju prirodno svjetlo. Na brodu je inače šest Panasonic LCD TV-a. Salon ima stol i sjedala za 10 do 12 gostiju, i klupu za još dvanaest. Kada gosti sjede za stolom u blagovaonici i jedu uživaju u pogledu od 360 stupnjeva. Prozori pod stolom omogućuju da se svjetlo prenosi u niže dijelove broda. Stolci u blagovani su od lagane carbon fibre, ima ih za osmero. Lijevo i desno su ormarići u kojima su spremljeni porculanskim posuđem, srebrnim priborom za jelo, te svim vrstama čaša od stakla i kristala.

Dio za posadu (šesteročlanu) sastoji se od tri kabine s predvorjem kuhinjom i dnevnim boravkom. U krmi je strojarnica, savršeno izolirana zvučno i vibracijski. U nju se ulazi iz kuhinje. Kuhinja je u cijelosti od inoxa, uključivši i strop. Kućanski uređaji su Miele: stroj za pranje suđa, perilica rublja, pećnica i hladnjak.

Vratimo se još malo na palubu. U prednjem dijelu broda dva su stola za jelo, koja se mogu mehanički spustiti tako da se pretvaraju u veliku zonu za opuštanje na pramcu. Palubna ograda spušta se na sidro i kreira platformu za ronjenje koja pada na vodnu liniju. Klizna vrata dozvoljavaju da se na prostor krme stave stol za blagovanje i sjedaće garniture. Nigdje se ne vide antente, vinčevi, konopi, sidra…

I napokon, iako “izvanzemaljac”, brod ima svoju ovozemaljsku potvrdu za budućnost. 118 WallyPower je osvojio MYDA, Millennium Yacht Design Award, koji organizira Seatec (show tehnologije za jahte i brodove na Carrarafiere) za Layout of Third Millennium (lej-aut za treće tisućljeće). Također je 2005. predstavljen na izložbi u San Franciscu kao jedini brod. Poznat je i kao brod “Renovatio” u SF filmu “The Island”.

Wally je dosad proizveo samo jedan Power 118 koji je trenutno u Mediteranu. Za one koji žele djelić povijesti: brod s kojim je začeto svo to nautičko uzbuđenje, sada je na tržištu. Nakon što je tri godine učio iz svojeg omiljenog prototipa Bassani ga je odlučio prodati. Za 21 milijun eura WallyPower 118 može biti vaš.

Bassani: “Kreativnost dolazi iz strasti”

Na novinarsko pitanje je li on umjetnik sa srcem inženjera ili inženjer sa srcem umjetnika, Bassani odgovara: “Zapravo, ja sam doktorirao ekonomiju. Mislim da kreativnost dolazi iz strasti, ne samo strasti prema moru, nego i iz strasti prema tehnologiji, strasti za, dozvolite da tako kažem, dobrom ukusu.”

Mislite li da bi itko osim Talijana mogao izići s tim jedinstvenim miksom umjetnosti i snage?

Bassani: “Talijani – mi smo veoma dobri u stilu, dobrom ukusu, ali nemamo baš mnogo tehnologije. Ono što se meni sviđa u Wallyju 118 je da u sebi objedinjuje to dvoje.”

Priča se da svoje klijente nazivate hrabrima. Zašto?

Bassani: “Morate biti hrabri da bi investirali tako veliku svotu novaca u proizvod koji je toliko različit od svih drugih proizvoda na svijetu.”

Zarada nije bila vaša primarna motivacija u kreaciji WallyPowera 118.

Bassani: “Ne, nije. Želio sam napraviti ono što mislim da je najbolje na najbolji mogući način. Danas, mogu reći da imamo 50 posto ljudi na tržištu kojima se ovaj brod sviđa i onih drugih 50 posto kojima se brod ne sviđa i koji prigovaraju da je to čudan način za trošenje novaca. Mnogi od njih troše novac na druge čudne načine i ja kažem: Okej, ovo je samo jedan od čudnih načina. Zašto ne?”

Wallytender
WallyTender

WallyTender vole modni kreatori

Sudjelovanje WallyPowera sa Scarlet Johansson i Ewanom McGregorom u filmu “The Island” te na izložbi Muzeja suvremene umjetnosti San Francisco: “Glamour – Proizvodnja obilja” dovelo je do razvoja nekoliko novih velikih WallyPower jahti. Prije svega to je WallyPower 55m, koji će zaploviti iduće godine. Tako će biti kompletirana gama. Jer, između WallyTendera i 118 Wally Powera more su dotakli i WallyDinghy i Wally 70. Istodobno nastavljena je i proizvodnja maksija na jedra. Porinut je Kauris III, Dark Shedow, Magic Carpet, Aori, Indio…Trenutno morem plove 32 Wally jedrilice, 40 WallyTendera, 5 WallyPowera 47, 3 WallyPowera 70, 3 WallyDinghija i jedan WallyPower118. I upravo se gradi još 18 novih plovila – tri jedrilice, pet 47-ica i 10 Tendera.

Inače 40 posto kupaca Wally jahti je iz Njemačke, 30 posto iz Italije a ostali su sa svih strana svijeta. Koji se model najbolje prodaje? Po broju narudžbi, očito je da najbolje ide WallyTender. Starta s cijenom od 300 000 eura. Kupilo ga je više od 30 talijanskih modnih kreatora, među kojima su Domenico De Sole, Valentino i dizajnerski dvojac Dolce&Gabbana. Piersilvio Berlusconi, sin magnata i bivšeg premijera Silvia Berlusconia, je također klijent Wallya.

Ali, najviše se isplati i najviše profita donosi prodaja najvećih jahti za jedrenje, otkriva Bassani.

WallyPower 118
Konstrukcija, brzina i potrošnja

WallyPower 118
WallyPower 118

Dno trupa je građeno od čvrstog fibreglassa. Bočne strane, od vodne crte naviše, su hibrid fibreglassa i karbon kompozita s jezgrom od laganog drva balsa. Na palubi je Nomex/karbon kompozit. Okviri na nadgrađu su od karbona, na koji su nalijepljeni stakleni paneli. Staklo je sastavljeno od Lexana i trostrukog laminata stakla. Unutrašnji dijelovi u kabini ne nose strukturalni teret, pa su konstruirani potpuno od prirodnog drva i laminirani furnirom. Pri brzini, brod je komforan i stabilan zahvaljujući dubokom V obliku trupa (22 stupnja). Kombinirano s pramcem dizajniranim da razbija valove. Čak i nosači elemenata u kupaonici i stola u blagovaoni su napravljeni od karbon kompozita kako bi se reducirala težina. Ukupna istisnina broda je 95 tona.

Klizne linije su rezultat ekstenzivnog R&D programa koji je uključio i testiranje na SSPA pogonu u Gothenburgu u Švedskoj i testiranje dima u Ferrarijevom Wind Tunnel pogonu u Maranellu u Italiji. Turbine su optimizirane tako da se izbjegne da turbulencija ili ispušni plinovi dođu do palube i zone dnevnog boravka.

Ukupna snaga od16 800 konja proizlazi iz tri turbine TF50 sa dva Cumminsa od po 370 konja. Svaka turbina pokreće Roll Royceov KaMeWa water-jet.

Spremnik goriva je 22 000 litara. Maksimalna brzina je 60 čvorova i doseg je 300 milja. Najveći doseg je 1500 milja pri 9 čvorova. Pri brzini od 60 čvorova WallyPower troši 63 litre goriva po milji, odnosno 4.323 litre na sat.

WallyPower58
WallyPower 58

WallyPower 47

WallyPower 47 je dvokabinski krstaš razvijen na formi trupa WallyTendera. Rezultat je brzi i jednostavan, komforan, siguran i stiliski 47 stopa (14.30 m) dugi motorni brod. Ima veliku palubu, sa zaklonjenim prostorom za navigacijsko-kormilarsku konzolu, a prostor za dnevni boravak je opremljen s bimini topom.
Natkriveni prostor ima stol za blagovanje s komfornim sjedalima za šest do osam gostiju, dok prednje i krmene zone imaju neklizajuću tikovinu i sunčališta. Gostinjski smještaj je u dvije odvojene kabine, dvostruka ima veliki krevet i spremišta. Jednostavan interijer dizajn kombinira modernu karbon-fibre s klasičnim prirodnim tikom i bijelim stropom. Tu je i potpuno opremljena kuhinja i velika kupaonica s tušem. U spremnik stane 2 000 litara goriva, a pokreću ga dva dizel motora od po 880 konjskih snaga (KaMeWa water-jet), doseg je 500 nautičkih milja. Stoji oko 800 000 eura.

Izvor fotografija: Wally Yachts

Novo

ACI – ADRIATIC NAUTICAL ACADEMY: Vrhunska škola mora Veljka Barbierija i Cina Riccija

Evo kako je nastala, funkcionirala i rasla Jadranska nautička...

Opaka Jabuka: Mitski vulkanski otok usred Jadrana pod opsadom 1000 jedriličara!

Regata Jabuka vodičkog Jedriličarskog kluba Tijat najveća je, najzahtjevnija...

VIŠKA REGATA: Trijumf Stravaganze i posade Nika Kmetovića

Novi veliki uspjeh Dubrovčana Nika Kmetovića i posade njihovog...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here