Aktualno

Opaka Jabuka: Mitski vulkanski otok usred Jadrana pod opsadom 1000 jedriličara!

Regata Jabuka vodičkog Jedriličarskog kluba Tijat najveća je, najzahtjevnija...

Zadar na idra: Šest dana manifestacije posvećene očuvanju pomorske baštine

U Zadru je od 21. do 26. listopada održana...

VIŠKA REGATA: Trijumf Stravaganze i posade Nika Kmetovića

Novi veliki uspjeh Dubrovčana Nika Kmetovića i posade njihovog...

OD 1. 1. 2023: Ukinute su pomorske granične kontrole za brodove koji u Hrvatsku uplovljavaju iz zemalja Schengena

Predloženo je smanjenje broja međunarodnih pomorskih graničnih prijelaza sa 25 na 13. U tekstu slijedi popis onih koji ostaju. *Državljani trećih zemalja koji spavaju na vlastitom plovilu te ne koriste usluge nautičke marine ili charter kompanije dužni su sami prijaviti smještaj.

Od 1. siječnja 2023. ukidaju se kontrole osoba na kopnenim granicama Hrvatske sa Slovenijom i Mađarskom te na morskoj granici s Italijom i Slovenijom. Hrvatska je 27. članica Schengenskog prostora. Kontrola osobnih dokumenata za putnike iz zemalja Schengena u zračnim lukama bit će ukinuta 26. ožujka 2023.

Plovila za sport i razonodu koja dolaze iz EU zemalja unutar Schengenskog prostora više po ulasku u hrvatske teritorijalne nemaju obavezu uputiti se u prvi pomorski granični ured. Također nisu to obavezna niti plovila trećih zemalja ako su prethodno ušli u Schengenske teritorijalne vode uz graničnu konrolu u drugoj zemlji Schengena. Ista pravila vrijede i za hrvatska plovila prilikom ulaska u teritorijalne vode drugih zemalja Schengena.

O tome kakva će ubuduće biti procedura pri ulasku plovila u hrvatske teritorijalne vode dobili smo danas iz MUP-a sljedeće pojašnjenje:

„Osobe koje se nalaze na plovilu za sport i razonodu, a koje dolazi iz ili polazi prema luci u državi članici Schengenskog područja, ne podliježu graničnoj kontroli i može ući u luku koja nije granični prijelaz. To konkretno znači da se za plovila koja dolaze ili odlaze iz/u npr. Sloveniju ili Italiju u Jadranskom moru kada prolaze i međunarodnim vodama u pravilu neće obavljati granična kontrola, osim u slučajevima kada se analizom rizika utvrdi da je kontrola u pojedinom slučaju potrebna.

Pravila obavljanja granične kontrole nad plovilima za sport i razonodu su potpuno jednaka bez obzira na zastavu države koju vije to plovilo, stoga se izuzeće od obavljanja granične kontrole kada dolaze iz zemalja schengenskog prostora odnosi i na plovila zastave treće države.

Plovilo koje dolazi iz treće zemlje dužno je uploviti isključivo u luku u kojoj je otvoren međunarodni granični prijelaz za promet putnika u pomorskom prometu, osim u slučajevima više sile propisane Zakonom.

Ulaskom Republike Hrvatske u Schengenski prostor ukidaju se granične kontrole na linijskom trajektnom prometu između Republike Hrvatske i zemalja članica Schengenskog prostora, odnosno Talijanske Republike i Slovenije bez odgode.

S obzirom da će primjenom takvih pravila nakon ulaska u Schengen biti daleko manji promet plovila i osoba na pomorskim graničnim prijelazima od MUP-a smo tražili i informaciju o tome koji će prijelazi biti ukinuti.

Uredbom o izmjenama Uredbe o graničnim prijelazima predloženo smanjivanje broja pomorskih graničnih prijelaza s postojećih 25 na 13 graničnih prijelaza:

  • stalni granični prijelazi za međunarodni promet putnika i roba s inspekcijskim službama u pomorskom prometu su: Rijeka, Ploče
  • stalni granični prijelazi za međunarodni promet putnika i roba u pomorskom prometu su: Zadar, Šibenik, Split, Dubrovnik, Raša-Bršica
  • stalni granični prijelazi za međunarodni promet putnika u pomorskom prometu su: Umag, Pula, Ubli, Cavtat, Vis, Mali Lošinj

Naglašavamo predloženo Uredbom budući da Uredba još nije objavljena niti stupila na snagu.“, odgovor je koji smo dobili iz MUP-a.

Ulazak u Schengenski prostor učinit će Hrvatsku još poželjnijom turističkom destinacijom za građane drugih zemalja unutar Schengena. koji već sada čine 75% turista koji posjećuju Hrvatsku. Schengen je najveće područje slobodnog kretanja u svijetu koje obuhvaća 420 milijuna ljudi. Naši nautičarski gosti uglavnom dolaze automobilima i avionima, pa će im biti brži dolazak do marine u koju su se uputili. Schengenski režim će olakšati plovidbu hrvatskim Jadranom nautičarima koji dolaze svojim plovilima iz slovenskih i talijanskih marina. Iako nemaju obaveze prijave u pomorskoj graničnoj luci, pa se odmah pri ulasku u hrvatske terotorijalne vode mogu uputiti u bilo koju luku ili na sidrište koje žele, i dalje ostaju obveznici plaćanja naknade za sigurnost plovidbe i turističke pristojbe.

Iz MUP-a upozoravaju i na obavezu prijave smještaja državljana trećih zemalja koji ne koriste prava slobode kretanja iz Direktive 2004-38,odnosno nisu građani EU i članovi njihove obitelji:

Državljani trećih zemalja koji spavaju na vlastitom plovilu te ne koriste usluge nautičke marine ili charter kompanije dužni su sami prijaviti smještaj. Prijava državljanina treće zemlje koji će biti smješten na plovilu podnosi se u policijskoj upravi odnosno policijskoj postaji nadležnoj za kontrolu vanjske granice u luci u kojoj se obavlja granična kontrola ako državljanin treće zemlje ulazi plovilom na kojem će biti smješten, odnosno policijskoj upravi odnosno policijskoj postaji prema mjestu ukrcaja državljanina treće zemlje sukladno članku 177. Zakona o strancima ili smještaj može prijaviti u turističkoj zajednici. “

Na ilustraciji su prikazane zemlje Schengenskog prostora (tamnoplava boja). Neke su zemlje članice EU, a nisu u Schengenu (narančasta boja), druge nisu članice EU, ali su u prostoru Schengena npr. Norveška i Island (zelena boja):

Zemlje Schengena od 1.1. 2023.
Zemlje Schengena od 1.1. 2023. / Ilustracija: Schengeninfo.com /Nauticka-patrola.hr

Novo

ACI – ADRIATIC NAUTICAL ACADEMY: Vrhunska škola mora Veljka Barbierija i Cina Riccija

Evo kako je nastala, funkcionirala i rasla Jadranska nautička...

Opaka Jabuka: Mitski vulkanski otok usred Jadrana pod opsadom 1000 jedriličara!

Regata Jabuka vodičkog Jedriličarskog kluba Tijat najveća je, najzahtjevnija...

VIŠKA REGATA: Trijumf Stravaganze i posade Nika Kmetovića

Novi veliki uspjeh Dubrovčana Nika Kmetovića i posade njihovog...

ACI – ADRIATIC NAUTICAL ACADEMY: Vrhunska škola mora Veljka Barbierija i Cina Riccija

Evo kako je nastala, funkcionirala i rasla Jadranska nautička akademija - Adriatic nautical academy – skraćeno ANA i kako je maksi-krstaš ACI No. 1...

Opaka Jabuka: Mitski vulkanski otok usred Jadrana pod opsadom 1000 jedriličara!

Regata Jabuka vodičkog Jedriličarskog kluba Tijat najveća je, najzahtjevnija i najpopularnija offshore regata u Hrvatskoj. Ova 21. po redu, održava se od 8. do...

80. VIŠKA REGATA: Najveći hrvatski krstaški spektakl očekuje rekordnih 200 jedrilica

U splitskom jedrenju sve je u znaku jubileja. Jedriličarski klub Labud slavi 100. rođendan, a kao kruna finale ovogodišnjeg Splitskog festivala jedrenja 80. put...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here