U Iskra brodogradilištu 1 d.o.o. u Šibeniku jučer je organizirano testiranje prvog broda za hitnu medicinsku pomoć na moru po narudžbi Ministarstva zdravstva u projektu Search and Rescue (SAR). Osim za hitnu medicinsku pomoć za otoke, brodovi će se koristiti i za potrebe traganja i spašavanja na moru, kao i za pružanje medicinske pomoći u slučajevima pomorskih nesreća i katastrofa. Maritimne karakteristike su takve da mogu ploviti brzinom 15 čvorova u olujnim uvjetima plovidbe, pri valovima od 4 do 6 metara visine. Posao izrade 6 SAR brodova na međunarodnom natječaju je dobio hrvatski konzorcij Iskra brodogradilišta 1 iz Šibenika, Tehnomonta iz Pule i riječkog ureda Metal Sharka, u ukupnoj vrijednosti oko 10 milijuna eura (76,4 milijuna kuna).
Testiranju u Iskra brodogradilištu 1 su nazočili predstavnici Ministarstva zdravstva, koje će biti korisnik naručenih SAR brodova, i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koje će održavati brodove hitne pomorske medicinske pomoći.
Brod dužine 15 metara izgrađen je od aluminijske legure, a zahtjevi naručitelja bili su da bude nepotopiv, odnosno da može ploviti i u najgorim vremenskim uvjetima – kad nitko drugi ne može ploviti, a niti helikopter može letjeti.
Nepotopivost broda znači da ako se brod i prevrne pod udarom valova na moru, sam se ponovo vraća u plovidbeni položaj (self-righting), a da pri tom u kabinu ne prodire voda.
Tijekom testiranja SAR-a:
1. brod je pušten da s krana padne u more s visine 2 metra,
2. otpornost trupa testirana je udarcem broda pramcem u obalu pri brzini od 4 čvora,
3. brodicu su prevrtali za 180 stupnjeva s članom posade u kokpitu.
Sve testove SAR brod Iskra brodogradilišta uspješno je prošao. Pad s 2 metra i udaranje o obalu uz 4 čvora brzine nisu uzrokovali nikakva oštećenja. Također, nakon prevrtanja za 180 stupnjeva brod se vratio u početni položaj, bez oštećenja broda, bez ozlijeda osobe u brodu (na testu je u kokpitu bio direktor Aleš Ekar), pri čemu u kabinu nije ušla voda što je jamstvo da će električni medicinski aparati na SAR brodu raditi i za najgoreg vremena.
Karakteristike broda SAR
Brodogradlište: Iskra brodogradilište 1 d.o.o.
Nacrt: Metal Shark Croatia
Materijal: aluminij
Duljina trupa: 14,9 m
Širina: 4,7 m
Gaz: 1,4 m
Maksimalna brzina: 35 čvorova
Maksimalni doplov: 400 nm
Maritimnost: 15 čvorova u olujnim uvijetima stanja mora 6
Pogon: Volvo IPS sustav
Posada: 3 člana
Putnika: 9 osoba
TESTNA PLOVIDBA:
Testirani brod bit će isporučen do kraja veljače 2023. Ministarstvu zdravstva za hitnu medicinsku pomoć u Dubrovniku. Gradi se još 5 brodica koje trebaju biti isporučene do kraja godine, a bit će na vezu u Malom Lošinju, Rabu, u Zadru, Šibeniku i Supetru.
Iskra brodogadlište 1 d.o.o. iz Šibenika dio je slovenske grupacije Iskra u većinskom vlasništvu slovenskog biznismena Dušana Šešoka. Direktori su Aleš Ekar i Roko Vuletić. Iskra brodogradilište 1 specijalizirano je inače za gradnju radnih aluminijskih brodova za primjenu u marikulturi koje rade za naručitelje u Norveškoj.
NACRTI SAR BRODA: