Ni ovaj Zagrebački sajam nautike, koji je upravo u tijeku, sasvim sigurno nije iznevjerio ljubitelje mora i nautike, a neće iznevjeriti ni one koji ga tek imaju namjeru posjetiti za njegova trajanja do nedjelje 25. veljače.
Prvi susret sa sajmom, prvo izložbeno mjesto na ulazno-prolaznoj hali 7, ponovo je zasluženo zauzela prava ljepotica. Hrvatski brand Terra Nauta, ovaj puta njen model – 30. Terra nauta djelo je škvera poduzetnika Darka Valentića iz Jastrebarskog i našeg najuspješnijeg naval-arhitekta i dizajnera, posebno kada se radi o brodovima koji slijede hrvatske tradicijske izvore, Korčulanina Srđana Đakovića.
Terra Nauta 30
Terra Nauta posebno privlači iskonske nautičke hedoniste „motorne orijentacije“, koji znaju uživati u ljepoti broda, plovidbe i ugode u životu na brodu. Škver je prodaju Terre naute povjerio iskusnom dileru luksuznih jahti sada splitskoj tvrtki Paspartu Yachts i njenom vlasniku Damiru Opsenici, kojeg već 3-4 desetljeća susrećem širom svijeta, uvijek na mjestima gdje se prodaju takva jahte. Dok posjetitelji tiho u mekanim brodskim papučama klize Nautom uživaju u otkrivanju njenih unutarnjim čari, koristim priliku da s Damirom izmijenim novosti od našeg posljednjeg susreta. Razgovor završava s onim već poznatim „zdravlje-hvala-bogu-dobro“. Nautu nećemo opisivati, jer ju valja doživjeti. Damir me samo informira o „cijeni na upit”. Ovaj brod, potpuno opremljen, s dva Mercuryja Verado 350 stoji – 275.000 eura.
Nordkapp Coupe 905
Prvi susjed Terre Naute je također lijepi brod suvremenih linija isto tako namijenjen užitku u plovidbi i komfornom životu na brodu i moru. Jasno, onim nautičarima kojima je motor draži od jedara. To je Nordkapp Coupe 905 iz poznate brodske obitelji – Atlantis. Predstavnik splitske tvrtke će ozbiljnom interesentu odmah podastrijeti obrazac sajamske ponude sa specifikacijama broda, s pripadajućom opremom i poduljim popisom dodatne opreme te opširnom ponudom – razlike u cijeni i pripadajućih sajamskih popusta. Motor je Merccury V350 XXL V10 CF. Pa cjenovno imamo ovakvu situaciju: cijena osnovnog modela je 103.200 eura, s rečenim motorom je – 132.937 eura. A onda slijedi obračun sajamskog popusta na kompletan brod i svu dodatnu opremu pa će sve to ukupno s PDV-om i transporta broda kupca ukupno koštati 194.534,81 euro. Naravno, brod se ne kupuje kao grincajg na placu, pa treba pažljivo, pažljivije nego li kod kupnje automobile, proći stavku po stavku dodatne opreme, jer se u tome često krije cijela filozofija vještine prodaje i formiranja cijene. Primjerice u dodatnoj opremi imate, pramčano sunčalište, razna svjetla, jastuke i komfornu WC školjku, ali i bowthruster, koji vam je nužan za manevar u našim skučenim marinama te hladnjak i kuhinju, bez čega nema normalnog života na brodu.
Ranieri premijere i sajamske cijene
Također u hali 7 Ranieri ima tri hrvatske premijere glisera, pa tko voli jurcati po moru sa skijama, bananama i ostalim vučenim igračkama ili bez njih – vrijedi pogledati Ranieri Giubileo sa sajamskom cijenom od 23.000 eura i Renegade čija cijena na sajmu je 14.850 eura.
Kad smo kod Ranierija na drugom je mjestu također premijera impozantnog, luksuznog i moćnog Ranierija NEXT 275 LX, opremljenog s dvije Yamahe od po 200 konja. I ovdje se nudi sajamski popust pa bi ovaj skupocjeni gliser bez motora na sajmu koštao 110.240 eura +PDV (umjesto 113.600 eura + PDV), odnosno s motorima 138.910 eura + PDV, umjesto pune cijene koja iznosi 152.122 eura + PDV.
Party-hula boat
A evo sada nešto puno skromnijih, ali za dio širokih masa ljubitelja morskih radosti jednako zanimljivih plovila. Pažnju mi je privukao neobični izgled nekoliko manjih barki s propulzijom, te uz njih dvije barke neobična, ali zanimljiva i oku ugodna izgleda, jedno poput velike četvrtaste kade, drugo poput goleme okrugle zdjele. Tvrtka se zove AXA marine (www.axamarine.com), sjedište je u Karlovcu, a njen menadžer Dan Marković mi je objasnio o čemu se radi. Ona okrugla kada zapravo je party boat s osvijetljenim prozirnim dnom. A ono nisko četvrtasto plovilo može poslužiti i kao pomoćni čamac na brodovima, posebno na većim jedrilicama koje imaju spremište na krmi. Ta su spremišta obično skučena, pa bi se ovo plovilo trebalo lako uvući u za to previđeni krmeni prostor.
A party-hulaboat (www. hulaboat.com) opremljen je s dva elektro-motora od po 750W s maksimalnom potrošnjom od 70 Ah, upravlja se s dvije poluge ili joystickom. Napajanje su baterije od 12 volti. U hulu stane 2 do 4 osobe. Promjer je 2,4 metra bez tube, a unutarnji prostor je promjera dva metra. Zapravo, ovdje je riječ o ponudi morskih igračaka za iznajmljivanje pa im je to i osnovna namjena. Ista tvrtka nudi i kajake i kanue za sportski ribolov. Cjenik nismo dobili, već samo informaciju da se cijene mogu naći na https://www.aquanami.eu/ Na štandu Axe snimili smo još jednu zanimljivost – brodski propeler koji se pokreće vrtnjom tako što se ručica okreće fizičkom snagom – „na žgance“. Efikasnost je pojačana malom getribom (sustavom zupčanika) iza drške za okretanje pa se jedan okret drške multiplicira u broju okretaja propele. Ovaj sistem efikasno zamjenjuje veslanje, tvrde na štandu.
Carstvo gumenjaka
Jedna od najvećih priča na ovom sajmu su gumenjaci. Od onih najmanjih D-Marineovih po 450 eura do najvećih iz te game veličine 480×195 cm s aluminijskim dnom koji košta 2150 eura. I to su cijene u koje ulaze torba, alu-vesla, nožna pumpa i set za popravak. To je upravo za one najskromnije koji nemaju puno novaca, a žele napokon zaploviti u nekom svom čamcu. Naravno, motor sve to poskupljuje, ali na tom se tržištu doista može naći nešto za svakoga. Tim više što upravo D-Marine na svoj cjenik nudi 10 posto popusta, a ako se uzima komplet čamac s motorom onda je sajamski popust 15 posto.
Zatim, tu je jednako široka ponuda Arimara, koji daje sajamski popust i do 30 posto, pa Plastimo i dr.
Na drugoj su strani veliki luksuzni brzi gumenjaci s moćnim motorima poput Golden Linea G680 HGLF uz serije Grand. Cijena mu je 61.452 eura + PDV, a ovaj izloženi primjerak ide u prodaju za 52.234 eura + PDV. Iz „srednje klase“ izdvojit ću našu Barakudu 470 Diving i Barakudu 530 iz Ježdovca kraj Zagreba. Cijena Barakude 470 Diving je 32.000 eura, a Barakude 530 – 36,357,75 eura.
Sykora, uvijek me oduševi kao na prvi pogled
A onda sam naletio na krasan „komad broda“. U prvi mah činilo mi se da je to nešto sasvim novo. To se redovno dogodi kod lijepih brodova. Uvijek kad ga ponovo vidiš, čini ti se kao da ga prvi put vidiš. Tako je bilo i s ovim brodom. Tek kad sam spazio znak Sykora nautika, prosvijetlilo mi se. Ali nisam mogao odoljeti. Slikao sam i brod i gazdu. To je upravo brod o kojem sanjaju mnogi ljubitelji obiteljskih krstarenja i ribolova na dulje pruge, upravo oni koji često zaviruju u moj portal Nautička patrola i traže preporuku za brod s kabinom. Evo ga. A možda je to i neko moj podsvjesni motiv i poriv. Iako sam po vokaciji jedriličar, ujedno sam i strastveni ribolovac. Dugo sam imao Maestral 6 velolučkog Grebena, kojeg sam dao posebno preurediti i opremiti za putovanja i ribolov. Greben više ne gradi takve čvrste kabinaše, zapravo ne gradi nikakve, jer više ne postoji, ali evo tu je Sykora. I to Sykora 600, iste veličine, čvrstine, visoke prove široke krme i prostranog kokpita … Naravno, ima i drugih krasnih plovila slične svrhe, no ovaj „komad broda“ doista ima u sebi nešto posebno blisko, čvrsto i „domaće“, i rado bih ga jednom prigodom i sam iskušao i na njemu zaplovio.
Brodovi na leasing
A sad evo jedne otmjene verzije onoga što sam maločas napisao. Predamnom je slavna flota tvrtke Euromarine, ekskluzivnog zastupnika francuskog Jeanneaua. Novi modeli Cap Camarat i Merry Fisher. Mnogima san, ali nedostižan. Ali za neke može postati ipak dostupniji. Naime, suradnjom tvrtka Euromarine i OTP Leasinga otvorena je mogućnost financiranja novih plovila za pravne osobe i fizičke osobe s registriranom djelatnošću. Do novoga se broda može doći mjesečnom ratom već od 482 eura, s rokom otplate od 84 mjeseca uz fiksnu kamatnu stopu od 4,99 %. Ili mjesečnom ratom od 555 eura kroz 60 mjeseci uz kamatu od 3,99 posto. Koliko primamljivo, toliko i riskantno za one koji nemaju čvrsto i dugoročnije osigurane prihode. Ali, ipak prigoda da se odmah zaplovi na budućem vlastitom brodu.
Arbina brodska flota također je tu u punom sastavu na svom tradicionalnom mjestu i sa svim što su najavili: potpuno opremljenom Arbom 500 s Yamahom od 20 konja, prva Arba 555 Open kompletno bež boje te Arbu 555 Open opremljenu najsuvremenijom opremom za ribolov.
DUBoak i lađari s Neretve
Na natkrivenom i prostranom dijelu spoja hala 10 a i 11 a već tradicionalnu su naši čuvari pomorske i kulturne baštine. Ovaj puta ovdje je DUBoak iz Malinske – Dubašnice. Tu su i lađari s Neretve. Imao sam čast upoznati Milojka Glasovića iz Opuzena s kojim je sve to počelo prije 25 godina i proširilo se Hrvatskom, te se danas za naše lađare zna širom svijeta, svuda gdje se njeguju pomorske i kulturne tradicije. U povodu 25. obljetnice Maratona i Udruge ovdje će u subotu 23. 2. u 12 sati lađari predstaviti svoju Monografiju.
S vremenom, postalo je premalo jedan dan za obići sajam. Nisam stigao zaviriti u štandove s opremom, motorima, odjećom obućom, ronjenjem … Ali, što se opreme tiče – nikad, ali baš nikad ne zaobiđem izložbeni prostor Hrvoja Matutinovića, odnosno njegovog Unimara, najjačeg opskrbljivača nautičkom opremom ne samo u Hrvatskoj. U ponudi preko weba ima više od 20.000 artikala različite opreme, a njih 12.000 je u stanju isporučiti u roku 24 sata. To je razvio kroz 29 godina samostalnog poduzetništva, te je vlasnik 2500 četvornih metara natkrivenog skladišnog prostora na tri lokacije u Rijeci i Trstu. Redovno ga obilazim, ne samo da se sjetimo nekadašnjih dana (bio je Hrvoje u početku i direktor marketinga ACI-ja), već da bih saznao što je novo u svijetu nautičke opreme.
Ovaj put pokazao mi je kamere, ručnu i fiksnu koja se montira na brod, za snimanje noću. U ponudi ima nove generatore zbog prelaska na zelenu energiju i brand konopa koje inače koriste jedriličari na America s Cupu i koji su jači od čeličnih sajli … Slučaj je htio da sam baš na Hrvojevu štandu sreo kolegu sa studija FPZ-a i nekadašnjeg ravnatelja HRT-a Vanju Sutlića, koji je također nautičar. Siti se napričasmo o brodovima, jedrima, obali, nautici i – debaklu novinarske profesije. No, tu smo stali, to je rub politike, a tamo gdje zagazi politika, više nema nautike.
Ekskluzivna Squama black edition i ljepotica Leidi
Na sajmu je i kompletna Pičuljan grupa: Brodogradnja Pičuljan, Pičuljan Pro-Nautic, Pičuljan servis centar i predstavništvo International Paint Rote, vodećeg svjetskog brenda boja i zaštitnih premaza za jahte i brodice. Te se djelatnosti skladno vrte na velikom video zidu, a štandom dominira impozantni i ekskluzivni gliser Squama 21 Sundeck Black edition, najnovije djelo ovih odavno slavnih i do Japana poznatih graditelja brodova iz Barbata na otoku Rabu.
I na kraju posljednjeg paviljona posjetitelje čeka još jedan ekskluzivitet – najveća, najljepša i tehnološki najnaprednija domaća jahta – najnovija ljepotica iz škvera Marsela Brkića – desetmetarska Leidi 990.