Dusseldorf Boot show 2023. ulazi u svoju završnicu. Sazrjelo je vrijeme da nekog iz brodograditeljske struke upitamo za suvremene trendove i nova sajamska iskustva. Tu je najkompetentniji, a tko drugi, nego Stipe Nevistić koji svoje djelo – jahtu Pearlsea 31 izlaže ovdje u kultnoj hali 6, u elitnom društvu najvećih i najluksuznijih yacht-brandova.
Što te se posebno dojmilo na ovom sajmu?
Struja, elektrika. Velika je ponuda plovila na električni pogon. Od električnih vanbrodskih motora na brodicama i gumenjacima, pa do većih brodova kao što je Pearlsea. Imam upite za električnu 31-cu. To moramo dobro razmotriti, pa ćemo vidjeti što se i kako može učiniti. Dosad smo gradnju Pearlsea modela bazirali na naše klijente na more, ali ovdje ima ljudi koji plove jezerima i kanalima. Ne treba im neka velika pogonska snaga niti velika brzina, ali im odgovara format jahte kakva je Pearlsea 31. Čak imamo i upita za 56-ticu, i to više njih, ali trebalo bi nešto redizajnirati pa ćemo vidjeti. Ne nešto puno, ali ipak redizajn.
Kako je Pearlsea prošao? Je li na Bootu bilo poslovno OK?
Je, OK je, pred sklapanjem smo par ugovora za 31-ce i možda neku 40-tku. Sigurno ćemo do kraja sajma nešto konkretno dogovoriti i potpisati ugovor. Jedna jaka agencija iz Nizozemske koja prodaje puno brodova po Europi traži da napravimo redizajn 56-tica. Plan je da dogodine taj brod izložimo ovdje na sajmu u Düsseldorfu, zajedno s ovim drugima. To je onaj brod koji je poznat pod imenom – Silver Arow. Naravno, predstavljamo i svoj čarter. Napomenemo to ljudima koje zanima brod. Kad im to kažemo mnogi bi voljeli doći, a neki su već i bili.
Kako ocjenjuješ nastup Hrvatske na ovom Bootu?
Svi ti posjetitelji na sajmu, Nijemci, Nizozemci, Belgijanci, jako dobro poznaju Hrvatsku, Hrvatska ovdje visoko kotira. Hrvatska je ovdje super brand. Posjetio nas je i hrvatski konzul. Tu je štand HTZ-a, nekoliko marina i čarter kuća, SuperRib … Ali sve je to nekako nepovezano, bilo bi dobro da se nastup Hrvatske bolje organizira.
Generalni manager Sea Raya Hans Roelants je na Blue Innovation Docku rekao da sada grade ko ludi, da je ovo vrijeme bez presedana, da biznis naprosto cvate. Da se trenutno u Europi gradi 1000 brodova iznad 24 metara … Imaš li dojam da je nakon pandemije porasla želja za plovidbom i da nautičari žele veće i komformije brodove na kojima će provoditi više vremena?
Očito da je tako. Ja vidim i kod ovih manjih, iz moje klase. Liste čekanja su duge. Nema šanse da se sada naruči brod za 2024. godinu. Radi se za 2025. i primaju se narudžbe za 2026. godinu. Sad, da li je to još trend od prošle godine, od prije problema s Ukrajinom i Rusijom, ili će se to sada i nastaviti, to je pitanje. Ali s druge strane imate ljudi koji ovdje u Njemačkoj govore da rastu kamate na kredite i na lizinge. Baš sam razgovarao s jednim čovjekom koji ima svoju auto kuću pa kaže kako mu pada prodaja auta jer je kamata 7% na kupnju auta, a da je prije bila 3-4%. Da li se sad prelijeva ovamo prodaja iz 2021. i 2022. i kakva će biti prodaja 2023. i 2024, vidjet ćemo. Svi su onako malo oprezni, ali su opet svi pozitivni i gledaju da se kotač vrti dalje – zaključuje Stipe Nevistić.